Arhitektura ETIAS-a

Arhitektura ETIAS-a

Uvod

Trenutno planiran da počne sa radom početkom 2021. godine, novi Evropski sistem putnih informacija i autorizacije (ETIAS) osmišljen je na način da uključi entitete EU uključene u bezbednost granične ili obalske straže. Od prihvatanja ili odbijanja prijavnog formulara do pristupa i procene podataka, postoji šest različitih jedinica u ETIAS infrastrukturi. Ovo su:

  • eu-Lisa (Agencija Evropske unije za operativno upravljanje velikim IT sistemima u oblasti slobode, bezbednosti i pravde)
  • Evropska agencija za graničnu i obalsku stražu (Frontex).
  • ETIAS centralna jedinica
  • Nacionalne jedinice ETIAS-a
  • ETIAS skrining tabla
  • Evropol

Rad celog sistema biće poveren dva iskusna tela sa različitim, ali komplementarnim planovima: EU-Lisa i Fronteks.

tehnička odgovornost Eu-Lisa

Iako je formiran tek 2011. godine, EU-Lisa se već etabliran kao jedan od glavnih operatera velikih informacionih sistema i baza podataka. Agencija trenutno upravlja novim Šengenskim informacionim sistemom (SIS II), Viz informacionim sistemom (VIS) i Eurodakom; bazu otisaka prstiju za tražioce azila.

Svaka zemlja koja namerava da upravlja ETIAS-om imaće svoj nacionalni centar za unos i pristup podacima, ali nijedna država ne može da sprovede sveobuhvatne bezbednosne provere. Ovo zahteva posvećen, fleksibilan i integrisan sistem koji se može stalno ažurirati najnovijim informacijama dobijenim iz evropskih i svetskih bezbednosnih baza podataka. To je oblast u kojoj je EU-Lisa izgradila svoju reputaciju i agencija će imati zadatak da gradi, razvija i održava sistem ETIAS do najviših mogućih standarda.
Širom Evropske unije već postoji niz informacionih sistema preko kojih agencije za bezbednost, imigraciju i sprovođenje zakona mogu da pristupe relevantnim informacijama o posetiocima koji mogu da predstavljaju bezbednosni rizik ili da budu umešani u kriminalne aktivnosti. Trenutno mnogi od tih sistema funkcionišu nezavisno i zadatak EU-Lize biće da poveže te banke podataka, ažurira ih, upoloži informacije i učini sistem interoperabilnim. Ta interoperabilnost između sistema (koji sada sadrže pouzdane, potpune i tačne detalje) biće trenutno dostupna i od ogromne koristi raznim evropskim agencijama za sprovođenje zakona dok se trude da minimiziraju terorističke pretnje i ograniče širenje prekograničnih kriminalnih poduhvata.

Frontex operativna kontrola

Dok će EU-Lisa osmisliti i održavati informativnu bazu podataka ETIAS- a, iz dana u dan upravljanje sistemom će preduzeti Evropska agencija za graničnu i obalsku stražu. Poznata i kao Fronteks, ova agencija već pomaže evropskim i šengenskim zemljama članicama da upravljaju svojim spoljnim granicama, kao i da pomogne u sinhronizaciji evropskih mera granične kontrole.

Evropske zemlje koje dele spoljnu granicu sa državama koje nisu članice EU imaju isključivu odgovornost nad graničnom kontrolom, ali nedavni sve veći broj migranata, izbeglica i tražilaca azila stavio je te granice pod intenzivan pritisak. Fronteks konstantno prati ovu situaciju i spreman je da pruži pomoć ovim zemljama tako što će:

  • Pružanje tehničke podrške
  • Raspoređivanje opreme kao što su čamci, avioni i sistemi za osmatranje
  • Snabdevanje specijalno obučenim graničnim osobljem
  • Koordinacija pomorskih operacija

Fronteks ne poseduje ni sopstvenu opremu ni graničare, i oslanja se na razne zemlje Evropske unije da ih snabdevaju. Agencija deluje kao koordinator, a Fronteks je rasporedio pripadnike bezbednosne i granične kontrole koji stalno prisutni na evropskim spoljnim granicama, uključujući one u Rumuniji, Poljskoj, Slovačkoj i Bugarskoj, kao i na mnogim evropskim međunarodnim aerodromima.

U okviru svojih aktivnosti Fronteks već sprovodi opsežnu analizu rizika u pogledu evropske granične bezbednosti. Prikupljene informacije koriste se za izgradnju slike iregularnih migracionih trendova i praćenje mogućih prekograničnih kriminalnih aktivnosti i potencijalnih bezbednosnih rizika. U postojanju od 2004. godine, Frontex se doživljava u prikupljanju i proceni važnih podataka i agencija je logičan izbor za vođenje predstojećeg programa ETIAS.

ETIAS centralna jedinica

U samoj srži novog sistema informacija o putovanjima i autorizaciji je Centralna jedinica ETIAS-a. Ovde će svi lični podaci prikupljeni iz obrazaca aplikacija biti uneti u sistem i bezbedno uskladišteni. Svrha Centralne jedinice je da se uveri da su sve informacije tačne i akušerske i da proveri sve neusklađenosti ili netačne podatke. Centralna jedinica je odgovorna za procenu svake aplikacije, razmatranje bilo kakvih indikatora rizika i konsultacije sa ETIAS skrining odborom u vezi sa bilo kakvim kršenjima pravila skrininga koja je odredio Odbor.

Nacionalne jedinice ETIAS-a

Očekuje se da će odobrenje ETIAS-a automatski biti odobreno u velikoj većini slučajeva, ali neki neće uspeti iz različitih razloga. Svaka zemlja koja upravlja ETIAS-om imaće svoju Nacionalnu jedinicu gde će aplikacija koja nije automatski uspešna biti ručno procenjena i odobrena ili odbijena. Nacionalne jedinice takođe mogu da se konsultuju o zahtevima podnetim Nacionalnoj jedinici druge zemlje radi pojašnjenja ili istrage.

ETIAS skrining tabla

Sastavljen od predstavnika Evropola i svake Nacionalne jedinice, Odbor za proveru ETIAS-a biće odgovoran za izradu niza bezbednosnih pitanja i pravila skrininga, kao i za definisanje i reviziju mogućih indikatora rizika. ETIAS-ova lista za praćenje podnosilaca zahteva koji mogu predstavljati bezbednosni rizik takođe treba da bude sačinjena, a implementacija ove liste takođe će pasti pod pokroviteljstvo Odbora za skrining

Evropol

Evropol, Agencija Evropske unije za sprovođenje zakona, ima nekoliko uloga u radu ETIAS-a:

  • Osnivanje i upravljanje planiranom ETIAS listom za praćenje
  • Podaci Evropola o krivičnim ili terorističkim prekršajima i presudama biće provereni protiv prijava
  • Konsultacije sa Centralnom jedinicom i nacionalnim jedinicama kada dođe do pogotka u bezbednosnim bazama podataka
  • Pomoć u definisanju pravila skrininga za ETIAS skrining tablu

Pojednostavljena saradnja

Iako će postojati šest različitih tela uključenih u osnivanje i rad ETIAS-a, predviđeno je da te jedinice nesmetano i efikasno komuniciraju. Ukoliko aplikacija ne podigne zastavicu u nekoj od bezbednosnih baza podataka kojima je pristupljeno, očekuje se da će velika većina aplikacija biti uspešna i da će joj biti odobreno automatsko odobrenje u roku od nekoliko minuta.