Bugarska i Rumunija preduzmu prvi korak ka potpunoj integraciji šengenske oblasti

Bugarska i Rumunija preduzmu prvi korak ka potpunoj integraciji šengenske oblasti

31. marta 2024. šengenska zona se proširila tako da uključuje Bugarsku i Rumuniju.

To znači da putnici koji su izuzeti od držanja šengenske vize sada mogu da putuju između tih zemalja bez potrebe za pasošem, a neće biti nikakvih provera na granicama kada putuju avionom ili morem.

Do ove promene je došlo nakon što je Savet EU u decembru 2023 . odlučio da Bugarsku i Rumuniju uvrsti u Šengensku zonu. To pokazuje da se Evropa kreće ka bližoj integraciji i saradnji između svojih zemalja članica.

Nesmetan prelazak na neograničena putovanja vazduhom i morem

Od decembra obe zemlje rade na tome da od 31.

Evropska komisija pokrenula je ranije u martu Okvire saradnje kako bi pojačala saradnju na polju migracija, granične bezbednosti i efikasnije procedure azila.

Ovi okviri se grade na uspešnim pilot projektima za brze procese azila i povratka.

Pored toga, među zemljama članicama pokrenuta je inicijativa za regionalnu policijsku saradnju duž glavnih migracionih puteva, kao što su Bugarska, Rumunija, Austrija, Grčka, Mađarska i Slovačka.

Ovaj korak ima za cilj zajedničko rešavanje prekograničnog kriminala i drugih zajedničkih izazova na održiv način.

Dokazana posvećenost šengenskoj bezbednosti i vrednostima

Bugarska i Rumunija konstantno su pokazale snažnu posvećenost zaštiti granica Evropske unije (EU) i obezbeđivanju bezbednosti unutar Šengenske oblasti.

Udruživši se, oni su pomogli da se proširi najveća zona slobodnog kretanja na globalnom nivou, što je čini još privlačnijom.

Njihovo pridruživanje proširuje najveću oblast slobode kretanja na svetu, što je čini još atraktivnijom.

Podizanje kopnenih granica

Mada su vazdušna i morska granica sada otvorene, Savet EU mora da donese odluku o datumu ukidanja provera na unutrašnjim kopnenim granicama sa drugim šengenskim zemljama.

Komisija je posvećena pružanju kompletne pomoći kako bi se ova poslednja faza 2024.

Negovano evropsko dostignuće sve jače

Predsednica Evropske komisije Ursula von der Leyen proslavila je ovo dostignuće kao značajan uspeh i ključni trenutak za Šengensku zonu.

Ona je naglasila da zemlje koje učestvuju rade na stvaranju snažnije i ujedinjenije Evrope koja ide u korist svim njenim građanima.

Neiskorišćen potencijal za rast putovanja avionom

Vazduhoplovni i turistički sektor pozdravili su taj korak, ukazujući na pozitivne uticaje na povezanost, socijalnu koheziju i ekonomski rast.

Olivije Jankovec, koji obavlja funkciju generalnog direktora Saveta aerodroma Za međunarodnu Evropu, istakao je da je integracija Šengenske oblasti korak ka unapređivanju evropskog jedinstva i promovisanju pravednosti obezbeđivanjem prava na slobodu kretanja.

On je dodao da Bugarska i Rumunija, uprkos nižim stopama putovanja avionom u poređenju sa prosekom EU, nude značajan potencijal za proširenje vazdušnog saobraćaja.

Dejvid Ciceo, predsednik Udruženja rumunskih aerodroma, očekuje preko 14 miliona šengenskih putnika samo na rumunskim aerodromima u 2024.

San 13 godina u nastajanju

Za građane Bugarske i Rumunije, to što su uključeni u Šengensku zonu vraća snažan osećaj ponosa i povezanosti sa Evropom.

Prema rečima eksperata za spoljnu politiku, mnogi Bugari i Rumuni osećali su se izdvojeno kada su morali da prolaze odvojenim trakama na graničnim prelazima.

Na aerodromima kao što je Sofija odmah je bilo očigledno uklanjanje redova za graničnu kontrolu. Bugarski i rumunski državljani istakli su kako su uspeli da očiste granične provere za samo nekoliko minuta.

Temeljna implementacija za sprečavanje ilegalnog kretanja

Da bi sprečile ilegalno kretanje, obe zemlje su pojačale osoblje kao što je granična policija i sprovele nasumične provere kako bi uhvatile lažna dokumenta i pokušaje trgovine ljudima.

Bugarske i rumunske vlade pružile su uveravanja putnicima i istakle da je otkrivanje onih koji žele da iskoriste ilegalni odlazak iz Rumunije prioritet.

Prepreka za drumski transport

Međutim, još uvek nemaju svi sektori jednak razlog za slavlje.

Sindikati drumskog transporta žale se da su izostavljeni, zaglavljeni sa prevelikim finansijskim gubicima zbog beskonačnih čekanja na kopnenim granicama sa susedima.

Na primer, rumunski sindikat UNTRR saopštio je da vozači kamiona često moraju da čekaju u redovima osam do 16 sati na mađarskoj granici i do 20 do 30 sati na bugarskoj granici.

Uprkos tim izazovima, obe vlade su rešene da nastave sa procesom.

Oni su istakli da je ostvarivanje punopravnog članstva u Šengenu, koje uključuje otvorene kopnene granice, cilj koji mora da se postigne do kraja godine.

Slobodnije kretanje za putnike bez viza

Za posetioce u EU izvan proširene Šengenske zone, pridruživanje olakšava putovanja u Bugarsku i Rumuniju.

Oni koji su odobreni za predstojeći Evropski sistem putnih informacija i autorizacije (ETIAS) sada mogu da putuju između tih zemalja i drugih šengenskih članica bez dodatnih provera.

Postavljanje imigracionog ritma

S obzirom da se Bugarska i Rumunija pridružuju Šengenu vazdušnim i morskim putem, imigracione procedure EU će se prilagoditi.

Zemlje će morati da prilagode izdavanje viza i politiku spoljne granice kako bi se podudarale sa ažuriranim šengenskim propisima. To bi takođe moglo da dovede do nekih promena u opštim imigracionim procedurama.

Međutim, objedinjeni standardi i deljenje podataka trebalo bi da ojačaju upravljanje migracijom širom novoproširujuće zone.

Put ka potpunoj integraciji u Šengensku zonu verovatno će doći do daljih promena u politici dok unutrašnja kopnena granica uklanja napredak.

Nova era za ujedinjenu Evropu

Proširenje Šengenske oblasti da obuhvati Bugarsku i Rumuniju vazduhom i morem nesumnjivo je istorijska prekretnica.

Ona simbolizuje posvećenost EU sve bližoj uniji izgrađenoj na opipljivim prednostima slobodnog kretanja ljudi.

Mada ključni transportni sektori željno iščekuju punu integraciju, ovaj prvi korak otključao je novootkrivenu slobodu putovanja i vratio osećaj dostojanstva milionima građana EU.