ETIAS i aktuelni rat protiv terorizma

ETIAS i aktuelni rat protiv terorizma

Evropski sistem putnih informacija i autorizacije (ETIAS) je proces osmišljen tako da unapred pregleda posetioce Evropske unije i šengenskih država. To će postati obavezan uslov za državljane zemalja koje nisu ni članice EU ni Šengenske zone (razgraničene kao "treće zemlje") od 2023. godine iako se očekuje da će prvi put biti uvedena krajem 2022. godine. Od ovog trenutka na svim državljanima trećih zemalja, koji sada uključuju britanske državljane koji prate Brexit, mora da ima odobrenje ETIAS-a pre nego što krene na bilo koje evropsko putovanje u bilo koje svrhe ili trajanje.

Glavni cilj ETIAS-a je jačanje bezbednosti širom Evrope, uz istovremeno omogućavanje relativno lake i brze procene namere posetilaca. To će biti postignuto putem procesa podnošenja zahteva ETIAS-a kada će od podnosilaca zahteva biti zatraženo da pruže informacije vezane za bilo koju prethodnu istoriju kriminalnih ili terorističkih aktivnosti ili osuda. Oni podnosioci zahteva čiji detalji izaziva zabrinutost mogu biti dodatno pod lupom ili čak odmah odbili odobrenje.

Teroristički aspekt procesa podnošenja zahteva ocenjen je kao neophodno uključivanje posle sastanka Specijalnog komiteta EU za terorizam 2019. godine kao rezultat talasa terorističkih napada širom Evrope i smatra se vitalnom komponentom tekućeg globalnog rata protiv terorizma.

Kako će ETIAS pomoći u suprotstavljanju terorizmu

Informacije dostavljene na obrascu za ETIAS aplikaciju biće korišćene za utvrđivanje da li podnosilac zahteva predstavlja pretnju evropskoj bezbednosti. Detalji podnosioca zahteva biće provereni u centralnoj bazi podataka u kojoj se skladište informacije iz širokog broja sistema nacionalne bezbednosti. Proces ETIAS aplikacije ne samo da skladišti nove informacije koje se odnose na podnosioca zahteva, već i temeljno proverava ime te osobe u odnosu na zapise koji se nalaze u centralnoj bazi podataka.
Ova centralna baza podataka sadrži zapise i dosijee ne samo iz bezbednosnih snaga svake od bezbednosnih snaga eu i šengenske zemlje članice , nego i prekograničnih agencija kao što su Fronteks (Evropska agencija za graničnu i obalsku stražu), Interpol (Međunarodna organizacija kriminalističke policije) i Šengenski informacioni sistem (SIS).

SIS je platforma za razmenu informacija kojoj mogu da pristupe organi nacionalne bezbednosti kako bi se osoba proverila. Ovo je trenutno najšire korišćen bezbednosni sistem u EU, ali može sporo da reaguje i često nema vitalne informacije vezane za pozadinu osobe i kriminalnu istoriju. Iako će SIS ostati važno sredstvo za evropske bezbednosne agencije u ratu protiv terorizma, on će biti čvrsto na drugom mestu iza ETIAS-a kada novi sistem proteče nesmetano i efikasno.

Pored ETIAS-a, Evropska unija takođe radi na Sistemu ulaska/izlaska (EES) koji će pratiti i beležiti kretanje državljana trećih zemalja pri ulasku, izlasku ili ponovnom ulasku u evropsku zonu.

Kombinovana upotreba ETIAS-a i EES-a

Kao i kod ETIAS-a, očekuje se da će EES biti uveden 2022 . EES će biti korišćen za nadgledanje kretanja i ETIAS-a i nosilaca viza, s kao što će svaki prelazak spoljnog graničnog prelaza EU biti evidentiran. Prikupljeni podaci će uključivati posetioce:

  • Ime i nacionalnost
  • Korišćeno odobrenje putovanja (ETIAS ili šengenska viza)
  • Biometrijski podaci (otisci prstiju i fotografija kada su dostupni)
  • Datum i mesto ulaska
  • Datum i mesto planiranog polaska

EES je logična tehnološka nadogradnja starog sistema pukog pečata pasoša posetioca jer će novi sistem pružiti podatke u vezi sa kretanjem osobe unutar Evropske unije, kao i obaveštavanje vlasti o mogućim kršenjima maksimalne ovlašćene granice boravka. Baza podataka EES-a takođe će zabeležiti svako odbijanje ulaska u EU ili Šengensku zonu i razloge takvih odbijanja.

Mada će ETIAS biti mehanizam za otkrivanje mogućih bezbednosnih pretnji unapred i tako sprečiti da "nepoželjni" elementi dobiju pristup EU, EES će aktivno nadgledati posetioce koji drže ETIAS ili vizu kako bi se osiguralo da se poštuju pravila i propisi i omogući brže hapšenje prekršilaca ukoliko se takva situacija pojavi.

Poboljšana evropska bezbednost za sve

Iako je bezbednost građana EU primarni motivišući faktor koji stoji iza ETIAS-a, to će takođe značiti poboljšanu bezbednost za posetioce u Evropi. Proces provere ETIAS-a zahteva informacije vezane za bilo kakvu kriminalnu ili terorističku istoriju, ali i medicinske detalje u vezi sa infektivnim ili prenosivim bolestima. Sa novim dostupnim informacijama implementacija ETIAS-a (u kombinaciji sa EES-om) značiće:

  1. Veće šanse da se spreče teroristički napadi kao nameravani putnici su unapred prikazane.
  2. Ilegalna migracija kriminalaca ili onih koji su povezani sa terorizmom biće znatno smanjena.
  3. Lakše i brže otkrivanje i praćenje ljudi koji se smatraju mogućom bezbednosnom pretnjom.

S tim što pandemija koronavirusa i dalje remeti svakodnevni život širom Evrope i sveta, ETIAS i EES tehnologija će takođe biti od velike pomoći u ograničavanju, odnosno sprečavanju, mogućih budućih pandemija prenosivih i zaraznih bolesti.

ETIAS je deo tekućih procesa

Iako će ETIAS biti kamen temeljac budućih evropskih bezbednosnih mera to je samo deo procesa. Podaci prikupljeni o pojedincima biće iskorišćeni na brojne načine od strane niza evropskih bezbednosnih i zdravstvenih vlasti kako bi EU i šengenska oblast bili što bezbedniji i za građane i za posetioce.

Zvaničnici EU i ETIAS-a trenutno sarađuju na načinima za:

  1. Poboljšanje nivoa i kvaliteta bezbednosnih provera na spoljnim graničnim prelazima u Evropi.
  2. Povećajte broj graničara Fronteksa kako bi se efikasno borili protiv ilegalne migracije i ulaska.
  3. Povećajte saradnju između oficira Fronteksa i nacionalnih agencija za sprovođenje zakona u borbi protiv prekograničnog kriminala i osumnjičenih terorističkih aktivnosti.
  4. Brzo praćenje uvođenja Ulaznog/Izlaznog sistema (EES).
  5. Dozvolite trenutni pristup bazi podataka EES-a kako bi granične snage bezbednosti pratile kretanje državljana trećih zemlju koji posećuju zemlju.
  6. Unapredite komunikaciju i saradnju između nacionalnih i pravosudnih pravnih organa u svrhu praćenja i gonjenja osumnjičenih kriminalaca i terorista, kao i izvršenja naloga za hapšenje.
  7. Brzo uspostaviti unutrašnju graničnu kontrolu u zemlji članici ako se proceni da će do terorističkog čina verovatno doći ili da se osumnjičenim teroristima uskrati lak put za bekstvo.
  8. Delite ograničene, ali relevantne detalje sa aviokompanijama, špediterskim agencijama i autobuskim kompanijama kako biste identifikovali i sprečili moguće terorističke ili kriminalne aktivnosti ili otkrili slučajeve krađe identiteta ili trgovine ljudima.
  9. Uvedite zakone EU o terorizmu kako bi se sprečilo da se Evropa koristi kao odskočna daska za oblasti rata i sukoba.
  10. Dati dodatna ovlašćenja Agenciji Evropske unije za sprovođenje zakona (Europol).
  11. Ažuriranje zakona o pranju novca kako bi se poremetilo ili prekinulo finansiranje terorističkih ili kriminalnih organizacija.
  12. Preispitajte postojeće evropske zakone koji se odnose na prodaju i nabavku vatrenog oružja i drugog oružja, kao i uvedite strože propise u vezi sa pristupom sastojcima i komponentama za pravljenje bombi.
  13. Unapredite Šengenski informacioni sistem (SIS) kako biste mogli brzo da upozorite sve zemlje članice EU na moguće terorističke pretnje, kao i na pomoć u potrazi za nestalim ili traženim ljudima.

ETIAS se takođe posmatra kao moguća pomoć u sprečavanju radikalizacije mladih ili podložnih ljudi. Korišćenjem podataka ETIAS-a biće moguće napraviti listu za praćenje radikalnih osoba i organizacija i pratiti njihovu aktivnost. Onlajn sadržaj iz takvih eksponeta radikalizma na platformama kao što su Fejsbuk ili Jutjub može se pratiti i narediti uklanjanje od strane vlasti EU.