EU i Velika Britanija ponovo razmatraju predlog za mobilnost mladih nakon početnog odbijanja

EU i Velika Britanija ponovo razmatraju predlog za mobilnost mladih nakon početnog odbijanja

Novoizabrana vlada Velike Britanije razmatra mogućnost ponovnog otvaranja razgovora sa Evropskom unijom (EU) o programu mobilnosti mladih.

Ova šema bi omogućila ljudima mlađim od 30 godina iz Velike Britanije i EU da putuju, rade i žive u zemljama drugih tokom dužeg perioda.

Velika Britanija može razmotriti šemu mobilnosti mladih

Izvor iz vlade Velike Britanije rekao je za The Times da je kancelarija premijera spremna da sasluša predlog EU o tom pitanju.

Izvor je spomenuo da, iako to još uvek niko otvoreno ne priznaje, raste razumevanje da će promene biti neophodne.

Ova potencijalna promena u politici dolazi nakon godina ograničenog kretanja između Velike Britanije i EU nakon Brekita.

Šema mobilnosti mladih mogla bi ponuditi nove mogućnosti za mlade ljude sa obe strane Lamanša.

Šta nude šeme mobilnosti mladih

Sheme mobilnosti mladih, poznate i kao vize za radni odmor, su sporazumi između zemalja koji omogućavaju mladim ljudima da žive i rade u inostranstvu godinu ili dve.

Ovi programi obično imaju sledeće prednosti:

  1. Kulturna razmena: Učesnici mogu iskusiti nove kulture iz prve ruke.

  2. Učenje jezika: Život u drugoj zemlji pruža impresivno okruženje za usvajanje jezika.

  3. Radno iskustvo: Mladi ljudi mogu steći dragoceno međunarodno radno iskustvo.

  4. Produženo putovanje: Ove šeme omogućavaju duži boravak od tipičnih turističkih viza.

Velika Britanija trenutno ima šeme mobilnosti mladih sa zemljama KSNUMKS koje nisu članice EU, uključujući Australiju, Novi Zeland i Japan.

Međutim, slični dogovori sa zemljama EU primetno su odsutni od Brekita.

Brexit

(Slika ljubaznošću ktsimage preko iStock)

Pritisak EU na razmenu mladih

Evropska unija želi da uspostavi programe mobilnosti mladih sa Velikom Britanijom.

U aprilu je Evropska komisija dala formalni predlog za početak pregovora o takvoj šemi. Međutim, i konzervativne i laburističke stranke u Velikoj Britaniji u početku su odbacile tu ideju.

Uprkos ovom zastoju, države članice EU rade na ažuriranom predlogu. Nadaju se da će u narednim nedeljama razviti održive pregovaračke tačke za Brisel, sa ciljem da se uključe u očekivane razgovore o resetovanju odnosa između Velike Britanije i EU.

Nemački kancelar Olaf Scholz naglasio je važnost veće interakcije između mladih ljudi u Velikoj Britaniji i EU.

On je napomenuo da su se veze između Nemaca i ljudi u Velikoj Britaniji značajno smanjile od Brekita i pandemije COVID-19. Verovao je da će poboljšanjem ovih veza ljudi bolje razumeti jedni druge.

Nemački ambasador u Velikoj Britaniji, Miguel Berger, naglasio je da se mobilnost mladih razlikuje od migracije ili slobodnog kretanja.

Objasnio je: "Iznova i iznova čujemo argument da je [mobilnost mladih] sloboda kretanja kada nije, jer se zasniva na viznim zahtevima i ograničenim vremenskim periodima. Ljudi odlaze nakon određenog vremena. "

Berger je dodao da mogućnosti za mlade ljude da rade kao baristi ili au pair, uče jezike ili rade kratkoročnu obuku u zemljama jedni drugima stvaraju važne veze.

Ove veze, rekao je, deluju kao "lepak" između evropskih zemalja.

Mešoviti signali vlade Velike Britanije

Uprkos očiglednoj otvorenosti za diskusije, vlada Velike Britanije poslala je mešovite signale o svom stavu o šemama mobilnosti mladih sa EU.

Portparol vlade rekao je Gardijanu: "Mi to ne razmatramo, ne postoje planovi za to, niti bilo kakav posao koji se radi na tome. Naš pregovarački tim ima vrlo jasne crvene linije, a nijedan od pripremnih radova to ne uključuje. "

Opoziciona Laburistička stranka, koju predvodi Keir Starmer, takođe je oprezno pristupila ideji šema mobilnosti mladih sa EU.

Kada je Evropska komisija u aprilu iznela svoj predlog, laburisti su ga brzo odbacili, verovatno da bi izbegli bilo kakvu percepciju ublažavanja svog stava o pitanjima vezanim za Brekit.

Međutim, Starmerovi nedavni sastanci sa liderima EU, uključujući nemačkog kancelara Olafa Scholza, ukazuju na potencijalnu promenu pristupa.

Dok održava čvrste "crvene linije" - uključujući i bez povratka na slobodno kretanje - Starmer nije eksplicitno isključio neki oblik programa razmene mladih.

Nakon sastanka sa Scholzom, Starmer je rekao da žele snažan odnos koji uključuje zajednički rad na odbrani, bezbednosti, obrazovanju, kulturnoj razmeni i trgovini.

Na pitanje o šansi za program mobilnosti mladih, ukazao je na sveukupni odnos između Velike Britanije i EU.

Rekao je: "Ubeđen sam da možemo imati blisku vezu, i mislim da ste čuli od samog kancelara, bez obzira na one jasne crvene linije koje imamo i koje smo uvek imali."

Three Persons Sitting on the Stairs Talking With Each Other

(Slika ljubaznošću Buro Millenial preko Pekels)

Izazovi i mogućnosti za mlade

Trenutni nedostatak programa mobilnosti mladih između Velike Britanije i zemalja EU predstavlja nekoliko izazova za mlade ljude:

  1. Ograničene mogućnosti kulturne razmene

  2. Smanjene mogućnosti za međunarodno radno iskustvo

  3. Prepreke učenju jezika kroz uranjanje

  4. Manje šanse za produžena putovanja i život u inostranstvu

Ova ograničenja posebno pogađaju sektore poput ugostiteljstva i turizma, koji se često oslanjaju na mlade, mobilne radnike.

Međutim, protok mladih radnika iz EU u Veliku Britaniju zaista je usporen od Brekita.

S druge strane, potencijalno uvođenje šeme mobilnosti mladih moglo bi stvoriti nove mogućnosti. To bi moglo omogućiti mladim Britancima i Evropljanima da:

  1. Steknite dragoceno međunarodno iskustvo

  2. Poboljšajte jezičke veštine

  3. Izgradite međukulturalno razumevanje

  4. Razviti lične i profesionalne mreže preko granica

Uticaj Brekita na razmenu studenata u Velikoj Britaniji

Diskusija o šemama mobilnosti mladih ima implikacije na obrazovni sektor, posebno univerzitete.

Odlazak Velike Britanije iz Erasmus programa, koji je olakšao razmenu studenata širom Evrope, ostavio je prazninu u mogućnostima za britanske studente.

Univerzitetski izvori su primetili da su razmene studenata, uključujući Erasmus šemu, imale "povrat investicije" u obliku "meke moći" koja nikada nije uračunata u proračune Brekita.

Međutim, oni su takođe istakli da je uključivanje četvorogodišnje studijske šeme u aprilski predlog EU verovatno ne-starter zbog finansijskih implikacija za institucije Velike Britanije.

Jedna od alternativa koja se razmatra na univerzitetskom nivou je povećanje sredstava za studente iz EU koji žele da razmene sa univerzitetom u trećoj zemlji.

To bi moglo pomoći u održavanju obrazovnih veza između Velike Britanije i EU bez složenosti potpunog povratka u Erasmus.

Young woman tourist in sun hat and white dress standing in front of Eiffel Tower in Paris at sunset

(Slika ljubaznošću Daria Kulkova preko iStock)

Velika Britanija podeljena na šeme mobilnosti mladih

Rasprava o šemama mobilnosti mladih odražava šire tenzije u javnom mnjenju Velike Britanije o odnosima sa EU.

Dok mnogi mladi ljudi i preduzeća vide prednosti takvih programa, drugi su zabrinuti zbog njihovog uticaja na imigraciju i suverenitet.

Političke stranke moraju pažljivo upravljati ovim suprotstavljenim stavovima. Konzervativna vlada, koja je izvela Veliku Britaniju iz EU, oprezna je prema bilo kakvim politikama koje bi se mogle smatrati odustajanjem od obećanja o Brekitu.

Laburistička stranka, iako je generalno proevropskija, takođe je oprezna u pogledu otuđenja birača koji podržavaju Brekit.

Ovaj politički pejzaž objašnjava ponekad kontradiktorne poruke koje dolaze od britanskih političara.

Iako postoji priznanje prednosti razmene mladih, postoji i snažna želja da se održi privid čvrstog stava o imigraciji i odnosima sa EU.

Debata o mobilnosti mladih u EU utiče na putovanja

Tekuća rasprava o šemama mobilnosti mladih ima implikacije i za kratkoročne posetioce i za dugoročne migrante u EU.

Za kratkoročne posetioce, neposredni uticaj je ograničen. Građani Velike Britanije i dalje mogu putovati u zemlje EU do 90 dana u bilo kom periodu od 180 dana bez vize.

Međutim, nedostatak šema mobilnosti mladih ograničava mogućnosti za produženi boravak i radna iskustva.

Predstojeće pokretanje Evropskog sistema za informacije o putovanjima i autorizaciji (ETIAS) uvest će dodatni korak za putnike iz Velike Britanije u šengenski prostor.

Iako ETIAS nije viza, od građana Velike Britanije će zahtevati da podnesu zahtev za odobrenje putovanja pre posete zemljama ETIAS-a. Ovaj sistem, koji će biti implementiran 2025. godine, ima za cilj da poboljša bezbednost i pojednostavi granične procese za kratkoročne posetioce.

Za dugoročne migrante, odsustvo šema mobilnosti mladih u zemljama EU znači manje puteva za život i rad u EU.

Mladi ljudi koji žele da provedu duži period u zemljama EU možda će morati da istraže druge opcije za vize, koje često imaju strože zahteve i mogu biti ograničene na određene sektore ili nivoe veština.

Potencijalno uvođenje šeme mobilnosti mladih moglo bi stvoriti sredinu između kratkoročnih posjeta i dugoročne migracije.

To bi omogućilo mladim ljudima da iskuse život i rad u zemljama EU u ograničenom periodu, a da se ne obavezuju na dugoročnu migraciju.

Uticaj na imigracionu politiku EU

Stav Velike Britanije o šemama mobilnosti mladih mogao bi uticati na to kako zemlje EU pristupaju imigracionim poslovima sa zemljama koje nisu članice EU. Neki potencijalni efekti uključuju:

  1. Bilateralni sporazumi: Pojedine zemlje EU mogu nastojati da uspostave sopstvene sporazume sa Velikom Britanijom, slično šemama mobilnosti mladih koje Velika Britanija ima sa zemljama koje nisu članice EU.

  2. Recipročni aranžmani: Zemlje EU mogu preispitati svoje šeme mobilnosti mladih sa drugim zemljama koje nisu članice EU, potencijalno tražeći uravnoteženije, recipročne aranžmane.

  3. Alternativno privlačenje talenata: Neke zemlje EU mogu se fokusirati na razvoj različitih viznih programa za privlačenje mladih talenata, možda ciljajući na određene vještine ili sektore.

  4. Ujedinjeni front: Uprkos interesima pojedinih zemalja, države članice EU će verovatno zadržati jedinstven pristup u svojim odnosima sa Velikom Britanijom, posebno u pitanjima imigracije i mobilnosti. To bi moglo dovesti do koordiniranije politike o mobilnosti mladih širom EU sa zemljama koje nisu članice EU.

  5. Pregled postojećih šema: Debata bi mogla podstaći zemlje EU da preispitaju i eventualno ažuriraju svoje postojeće šeme mobilnosti mladih sa drugim zemljama.

  6. Fokusirajte se na mobilnost unutar EU: Mogao bi se obnoviti naglasak na promovisanju mobilnosti unutar EU za mlade ljude, kako bi se nadoknadio gubitak razmene između Velike Britanije i EU.

Debata se nastavlja

Rasprava o šemama mobilnosti mladih između Velike Britanije i EU daleko je od kraja. Kako obe strane nastavljaju da se kreću svojim odnosima nakon Brekita, pitanje razmene mladih verovatno će ostati na dnevnom redu.

Kako se diskusije nastavljaju, jasno je da će balansiranje želja za kulturnom razmenom i ekonomskim mogućnostima sa zabrinutošću zbog imigracije i suvereniteta biti od ključnog značaja.

Ishod ovih debata će imati trajni uticaj na iskustva i mogućnosti koje su na raspolaganju mladima u Velikoj Britaniji i EU.

Dok trenutne politike ograničavaju ove razmene, budućnost može doneti nove sporazume ili kreativna rešenja.

Za sada, mladi Britanci i Evropljani će morati da istraže alternativne načine da dožive život preko Lamanša, pazeći na razvoj pejzaža odnosa Velike Britanije i EU.