EU se suočava sa pritiskom da odloži pokretanje novog sistema granične kontrole

EU se suočava sa pritiskom da odloži pokretanje novog sistema granične kontrole

Uvođenje novog sistema ulaska i izlaska (EES) Evropske unije (EU) suočava se sa sve većim pozivima na odlaganje od ključnih zainteresovanih strana.

Prvobitno planirano da počne 4.

Rukovodioci aerodroma u Francuskoj sada pozivaju EU da dodatno odloži implementaciju sistema do prvog kvartala 2025.

Njihova zabrinutost proizlazi iz tesnog vremenskog okvira, za koji veruju da će dovesti do haosa i nepodnošljivih signala na aerodromima.

Ispunjavanje zahteva za prikupljanje biometrijskih podataka

Srž tog pitanja leži u uslovu da putnici koji nisu iz EU imaju svoje otiske prstiju i fotografije snimljene po dolasku.

Postavljanje specijalnih kioska na aerodromima za prikupljanje ihometrijskih podataka je veliki izazov. Reprezentativna grupa francuskih aerodroma L'Union des Aéroports Français zabrinuta je da neće moći da postave ove kioske na vreme.

Tomas Juin, predsednik organizacije, izrazio je veliku zabrinutost zbog predstojećih odlaganja.

"Ne izgleda dobro za vreme čekanja", upozorio je on. "Postoje rizici od zaista dugih redova."

Juin je takođe naglasio potrebu dodatnih policijskih resursa za upravljanje očekivanim haosom na granicama.

Izazov pariskih aerodroma usred priprema za Olimpijadu

Situacija je posebno strašna za aerodrome u Parizu, koji zbog Olimpijskih igara neće moći da izvode bilo kakve pripremne radove od maja do septembra.

Ova vremenska linija direktno se sukobljava sa direktivom EU da zemlje članice imaju operativne sisteme EES do kraja jula.

Nikolas Paulisen, generalni delegat tela francuskih aerodroma, naglasio je neprilike.

"Želimo da ga odložimo za prvi kvartal 2025. "Međutim, ovogodišnja Olimpijada znači da nismo u mogućnosti da obavljamo radove na pariskim aerodromima od maja do septembra."

Očekivana odlaganja granica i ekonomski poremećaji

Zabrinutost zbog uticaja EES-a proteže se i izvan granica Francuske.

Vlasti Velike Britanije upozorile su na potencijalna 14-časovna kašnjenja na granici sa EU posle implementacije sistema.

Evropski odbor za nadzor Parlamenta Velike Britanije upozorio je da bi ova produžena vremena čekanja mogla da utiču ne samo na putnike, nego i na ekonomiju i preduzeća u blizini granice.

Getlink uveliko ulaže u nove objekte

U okviru priprema za predstojeće promene, Getlink, koji upravlja tunelom Lamanš, gradi novu oblast obrade u Kentu. Ova oblast baviće se registracijom pasoša za putnike koji nisu iz EU.

Ovaj novi objekat, koji košta 67 miliona funti, imaće kompjuterske stanice za prikupljanje biometrijskih podataka. To znači da putnici mogu da razvrstaju papirologiju pre nego što stignu do granične kontrole u Francuskoj.

Međutim, iako ova nova postavka ima za cilj da rukuje sa 500 automobila na svakih sat vremena, Getlink priznaje da to nije dovoljno. Tunel zapravo može da rukuje sa do 840 automobila na sat u najprometnije vreme. To bi moglo da izazove saobraćajne gužve i zastoje.

Mogući ripple efekat

Moguća odlaganja u prozivci EES mogla bi da imaju značajne efekte na različite grupe koje nameravaju da posete ili žive u EU.

Isto tako, pokretanje Evropskog sistema putnih informacija i autorizacije (ETIAS), postavljenog za oko sredine 2025. Ta neizvesnost mogla bi da izazove probleme putnicima, remeteći njihove planove.

Kašnjenja u obradi biometrijskih podataka mogla bi da dovedu do produženog vremena čekanja i birokratskih prepreka, što komplikuje ionako složen proces pribavljanja neophodne dokumentacije.

Imigraciona politika EU u refluksu

Izazovi sa kojima se suočava implementacija EES-a rasvetljavaju delikatnu ravnotežu između unapređivanja bezbednosnih mera i obezbeđivanja nesmetanih imigracionih procedura.

Dok se zemlje članice EU hvataju u koštac sa tim izazovima, možda će morati da ublaže svoju ukupnu imigracionu politiku kako bi se prilagodile promenljivom scenariju granične kontrole.

Ako lansiranje EES-a zaista bude odloženo, možda će doći do privremenih izmena trenutnih pravila o vizama i boravku.

Ove izmene mogle bi da uključuju produženje vremenskih perioda za validnost ili uvođenje privremenih mera kako bi se ljudi koji nameravaju da uđu ili ostanu u EU legalno suočili sa minimalnim poremećajem.

Balansiranje bezbednosti i efikasnosti ostaje izazov

Dok EU nastoji da unapredi graničnu bezbednost preko EES- a, zabrinutost u pogledu potencijala sistema da poremeti putovanja i trgovinu nastavlja da raste.

Mada su ciljevi sistema pohvalni, zainteresovani akteri upozoravaju da bi žurba sa njegovom implementacijom bez adekvatne pripreme mogla da dovede do haosa, dugih redova i ekonomskih poremećaja.

Pozivi na dalje odlaganje naglašavaju složenost balansiranja bezbednosnih mera uz efikasne putne olakšice.

Dok EU odmerava svoje opcije, pronalaženje kompromisa koji se odnosi na obe zabrinutosti biće od ključnog značaja za obezbeđivanje nesmetane tranzicije ka novom sistemu granične kontrole.