Global Air Travel Soars u januaru 2024. godine kao potražnja putnika skočio 16,6%

Global Air Travel Soars u januaru 2024. godine kao potražnja putnika skočio 16,6%

Globalna vazduhoplovna industrija kreće u letenje 2024. godine, a potražnja putnika porasla je 16,6 odsto u januaru u odnosu na prethodnu godinu, pokazuju podaci koje je objavila Međunarodna asocijacija za vazdušni saobraćaj (IATA).

Ovaj snažan rast dolazi uprkos tekućim ekonomskim i geopolitičkim neizvesnostima, nagoveštavajući obećavajuću godinu za putovanje avionom.

Međunarodna putovanja vode

Razlog zašto je januar zabeležio ogroman rast je taj što je više ljudi iz drugih zemalja želelo da putuje. Potražnja za međunarodnim letovima porasla je za 20,8 odsto u poređenju sa istim periodom prošle godine.

Kapacitet je takođe povećan za 20,9 odsto, dok je faktor opterećenja ostao stabilan na 79,7 odsto.

Evropski avioprevoznici zabeležili su porast saobraćaja od 10,8 odsto u odnosu na januar 2023. godine, pri tom su kapaciteti porasli 10,7 odsto, a faktor opterećenja se povećao na 77,3 odsto.

Primetno je da se rute između Evrope i Severne Amerike ne samo oporavile od pandemije već sada stoje za 6,5 odsto više nego u januaru 2020.

Aerodromi se približavaju nivou pre pandemije

Snažan učinak u januaru 2024. približio je aerodromski saobraćaj nivou pre pandemije. Broj putnika bio je za samo tri odsto manji u odnosu na januar 2019.

Iako su se međunarodna putovanja vratila na nivo pre pandemije, domaća putovanja unutar zemlje i dalje se muče, trenutno sede na 13 odsto nižoj nego što je bila 2019.

Evropski aerodromi doživeli su porast broja ljudi koji putuju kroz njih za sedam odsto u odnosu na januar 2023. Većina tog povećanja došla je od ljudi koji su putovali na međunarodnom nivou.

Aerodromi EU zabeležili su veliki podsticaj u putničkom saobraćaju, koji je povećan za 8 odsto. To povećanje bilo je posebno primetno u zemljama kao što su Slovenija, Češka, Malta, Poljska i Mađarska.

Neki aerodromi, poput onih na Malti, Kipru i Poljskoj, čak su premašili nivo pre pandemije u januaru 2024.

Međutim, drugi, poput onih u Slovačkoj, Švedskoj i Sloveniji, i dalje su daleko od potpunog oporavka.

Veliki aerodromi imaju koristi od jake potražnje

Na velikim aerodromima zabeležen je porast putničkog saobraćaja od 8,3 odsto, podstaknut snažnom potražnjom i povratkom kineskih putnika.

Londonski Hitrou je ostao najprometniji evropski aerodrom.

Madrid je skočio na četvrto mesto, nadmašivši Amsterdam. Takođe, Rim Fjumičino je zabeležio impresivan rast, što je pomoglo da se povećaju ukupni performanse velikih aerodroma.

Uloga vladinih politika

Dok putovanje avionom nastavlja da se oporavlja i raste, Vili Volš, generalni direktor IATA, naglasio je značaj vladinih politika u podsticanju prosperiteta.

Dok se vlade fokusiraju na jačanje svojih ekonomija i njihovo napredovanje, važno im je da prepoznaju kako avijacija može da pokrene taj rast. Povećani porezi i teški propisi su protivteža prosperitetu.

IATA traži od vlada politiku koja pomaže avijaciji da smanji troškove, poboljša efikasnost i napreduje ka neto nultoj emisiji CO2 do 2050.

Ova pravila su ključna za to da globalna avio-industrija bude održiva i uspešna.

ETIAS i budućnost evropskih putovanja

Evropski sistem putnih informacija i autorizacije (ETIAS) pokreće se sredinom 2025. godine i igraće značajnu ulogu u budućnosti putovanja avionom u EU.

Kako sve više ljudi želi da leti da poseti Evropu, ETIAS će učiniti stvari glatkijim za one koji samo ostanu kratko. Sve je u tome da putovanje bude lakše i bezbednije.

Međutim, porast potražnje za putovanjima avionom mogao bi da izazove neka pitanja za dugoročne putnike i imigrante, kao što su porodice, investitori, digitalni nomedovi ili studenti.

S tim što veći broj ljudi želi duže da ostane u EU, imigraciona politika i vizni uslovi možda će morati da se promene. Ideja je da se izbalansira puštanje ljudi unutra sa održavanjem bezbednosti na granicama.

Prilagođavanje imigracione politike EU u promenljivom pejzažu

Snažan oporavak vazduhoplovne industrije 2024. godine verovatno će uticati na imigracionu politiku EU u narednim godinama.

Dok se sistem ETIAS priprema za svoje lansiranje sredinom 2025, kreatori politike će morati da razmotre kako će povećana potražnja za putovanjem avionom uticati na graničnu kontrolu i imigracione procese.

Mada ETIAS namerava da pojednostavi kratkoročna putovanja u Šengensku zonu, zemlje EU će možda morati ponovo da preispitaju svoju dugoročnu imigracionu politiku kako bi izbalansirale prednosti povećanog turizma i ekonomskog rasta sa potrebom za efikasnim upravljanjem granicama.

To bi moglo da podrazumeva prilagođavanje viznih propisa, investiranje u napredne bezbednosne tehnologije i podsticanje veće saradnje među zemljama članicama kako bi se osigurao kohezivan i efikasan imigracioni sistem.

Obećavajući izgledi za globalno putovanje avionom

Snažan početak 2024. godine za globalno putovanje avionom svedoči o elastičnosti i prilagodljivosti vazduhoplovne industrije.

Dok potražnja putnika nastavlja da raste, a međunarodne rute skaču, industrija se sprema za godinu dana značajnog rasta i oporavka.

Međutim, podrška i saradnja vlada širom sveta biće od suštinskog značaja u rešavanju izazova koji predstoje i obezbeđivanju održive budućnosti za putovanje avionom.