Infrastrukturni sistemi koji podržavaju EU ETIAS

Infrastrukturni sistemi koji podržavaju EU ETIAS

Uvod

Evropski komesar je 14. septembra 2016. predložio uspostavljanje Evropskog sistema putnih informacija i autorizacije (ETIAS). ETIAS će biti dizajniran da prikuplja informacije od svih putnika koji će putovati bez viza u Evropu. Glavni cilj za to je da se identifikuju bezbednosne zabrinutosti pre pojedinca koji putuje u šengensku zonu. ETIAS će doprineti bezbednijem i efikasnijem upravljanju spoljnim granicama EU, uz istovremeno unapređivanje unutrašnje bezbednosti i održavanje bezbednosti građana EU.

Glavni cilj ETIAS-a je, po svemu sudeći, da građani EU ostanu bezbedniji, a da se kriminalci i teroristi drže van te oblasti. Postoji nekoliko stvari koje sistem autorizacije putovanja ima za cilj da unapredi. ETIAS će navodno uštedeti putnicima vreme i probleme tako što neće morati da prolaze kroz stare punktove za proveru modnih bezbednosti na aerodromu. To će pomoći da se unapredi upravljanje granicom identifikovanjem putnika pre nego što pređu granicu. Iregularna migracija će takođe biti sprečena zbog sposobnosti ETIAS-a da identifikuje putnike uoči datuma putovanja. Sistem autorizacije putovanja dodaće i pohvaliti politiku liberalizacije viznog režima koja je već na snazi. Ono što je najvažnije, ETIAS će biti stvoren da pomogne u borbi protiv kriminala i terorizma identifikovanjem svakoga ko bi mogao da bude pretnja EU. Vredi napomenuti da će se ETIAS odnositi samo na bezvizne državljane koji nisu članice EU.

Sistem ETIAS sastojaće se od nekoliko različitih faza koje će biti sačinjene kako bi se osigurao maksimalan nivo bezbednosti građana EU.

Image showing the steps of the ETIAS Application Process

Korak 1 – Online ETIAS aplikacija

Viza izuzeta iz državljana trećih zemlju biće potrebno da popune onlajn aplikaciju za početak procesa. Aplikacija će zahtevati lične podatke kao što su vaše ime, datum rođenja, adresa i još mnogo toga. Informacije o putnim dokumentima, kao što su informacije sadržane u pasošu, ili ekvivalentne, takođe se prosleđuju na mreži. Onlajn aplikacija će zatražiti od člana državu predviđenu prvu stavku. Svaka osoba koja se prijave imaće potrebu da odgovori na pitanja vezana za krivične dosijee, rizike po javno zdravlje, prethodna odbijanja ulaska i bilo kakvo naređenje da napusti teritoriju člana države. Ako prijavu popunjava osoba koja nije podnosilac zahteva, identitet osobe ili kompanije koju zastupa mora biti dokazan.

Korak 2 – Podnošenje i plaćanje ETIAS aplikacije

Kada aplikacija bude spremna, potrebna je naknada za plaćanje u iznosu od 5 € po aplikaciji za sve podnosioce zahteva koji imaju više od 18 godina. Ova uplata će biti prihvaćena elektronskim putem. Kada uplata bude primljena, ETIAS zahtev će biti automatski prosleđen sistemu.

Korak 3 – Obrada ETIAS aplikacije

Automatizovana obrada će obrađivati podatke vezane za putne isprave, podatke o identitetu i odgovore na pitanja u pozadini. U roku od nekoliko minuta sistem će obezbediti potpuno automatizovanu unakrsnu proveru informacija koje je podnosilac zahteva dostavio u odnosu na druge informacione sisteme.

Automatizovani proces će osigurati nekoliko stvari. Proces obezbeđuje da drugo ovlašćenje za putovanje već ne postoji. Proces takođe proverava da li podnosilac zahteva ne podleže odbijanju obaveštenja o ulasku. Takođe će proveriti da li se putna isprava koja se koristi ne podudara sa izgubljenom ili ukradenom putnim ispravom. Detalji podnosioca zahteva će takođe biti unakrsno provereni kako bi se uobrazilo da osoba koja podnosi zahtev nije na listi ETIAS Watch. Ova lista bi se sastojala od imena ratnih zločinaca Ujedinjenih nacija, ljudi koji su počinili zločine ili terorističke prekršaje. Postoji više razloga zbog kojih podnosilac zahteva ne bi prošao automatizovani proces i bilo mu je odbijeno odobrenje putovanja. Ako podnosilac zahteva predstavi putnu ispravu koja je izgubljena, ukradena ili nevažeća, iregularni rizik migracije, predstavlja bezbednosni rizik, predstavlja rizik po javno zdravlje, izdato im je upozorenje putem SIS-a ili odbijaju da obezbede dodatnu dokumentaciju biće im odbijena prava na putovanje.

Korak 4 – Odluka o primeni ETIAS-a

Odluka većini podnosilaca zahteva može se očekivati u roku od nekoliko minuta, a validnost može biti na 5 godina ili do isteka datuma važenja putne isprave. Kada podnosilac zahteva bude odobren za autorizaciju, dobiće mejl koji ima jasan pokazatelj da je odobrenje za putovanje izdato zajedno sa brojem aplikacije za autorizaciju putovanja. Navedeni su i datumi početka i isteka roka važenja putne dozvole.

Kada bude doneta odluka o odbijanju ETIAS-ove putne dozvole podnosilac zahteva će takođe dobiti mejl u kojem se navodi da su im odbijena prava na putovanja u EU preko ETIAS-a. Postojaće referenca na ovlašćenje koje je izdalo ili odbilo putno ovlašćenje i njegovu lokaciju. Njima će biti obezbeđeno mesto i datum donošenja odluke. Odluka mora da bude doneta u roku od dve nedelje. Podnosilac zahteva uvek ima pravo žalbe.

Korak 5 – Granično sprovođenje za ovlašćene putnike ETIAS-a

Avioprevoznici će se takođe konsultovati sa Centralnim sistemom ETIAS-a kako bi proverili da li državljani trećih zemlja podležu autorizaciji putovanja ili ne. Na osnovu kontrolne liste prevoznika kada podnosilac zahteva stigne na aerodrom, oni će ili biti ovlašćeni da putuju ili će odbiti pristup ukrcavanju. Jednom na graničnom prelazu oblasti Šenegen, podnosilac zahteva će biti proveren kako bi se uverio da njihovi otisci prstiju, vizuelni identitet i putna dokumenta prolaze kroz ETIAS sistem. Njihovo odobrenje za ETIAS će takođe biti provereno. Oni će ili biti ovlašćeni da uđu ili će odbio ulazak u EU.

Opoziv ili poništavanje ETIAS Travel autorizacije može da se desi. Autorizacija putovanja ETIAS-a može biti opozvana kada podnosilac zahteva više ne ispunjava uslove sa liste za proveru ETIAS-a. To se posebno dešava kada se veruje da je podnosilac zahteva dobio ovlašćenje pod lažnim uslovima. Opoziv će se takođe dogoditi ako bezbednosna baza podataka ima novo upozorenje o odbijanju ulaska ili prijavljenih izgubljenih ili ukradenih putnih isprava. Centralna jedinica ETIAS-a će proveriti da li je obaveštenje važeće. Ako je obaveštenje važeće, država članica koja je kreirala obaveštenje biće odgovorna za poništavanje ovlašćenja. Opoziv i poništenje uvek rade nadležni organi države.

Struktura ETIAS-a je razbijena u 6 različitih jedinica: Centralna jedinica ETIAS-a, Nacionalne jedinice ETIAS-a, Evropol, EU-Lisa, ETIAS Screening Board, Agencija Evropske granične i obalske straže.

Systems Utilised by the EU ETIAS

ETIAS Centralna jedinica - Centralna jedinica ETIAS-a vodi računa da se podaci čuvaju u datotekama aplikacija i da se lični podaci ispravno i akusno zapisuje u sistemu. Oni takođe uklanjaju sve dvosmislene informacije u slučaju da se hit dogodi tokom automatizovanog procesa. Oni će takođe definisati, procenjivati, testirati i pregledati indikatore rizika pravila ETIAS skrininga nakon sastanka sa skrining tablom. Centralna jedinica sprovodiće redovne revizije upravljanja aplikacijama. Centralna jedinica će primeniti pravila ETIAS skrininga koja će poštovati osnovna prava posebno u smislu privatnosti i zaštite podataka.

Nacionalne jedinice ETIAS - Nacionalne jedinice ETIAS biće odgovorne za procenu i donošenje odluka o aplikacijama za autorizaciju putovanja koje su im upućene iz automatskog procesa. Oni takođe izdaju mišljenja kada ih konsultuju o prijavama drugih zemalja članica u Nacionalnim jedinicama ETIAS- a.

Evropol - Evropol uspostavlja i upravlja ETIAS listom za praćenje. Oni će biti konsultovani od strane Nacionalne jedinice ETIAS-a kada bude bilo izveštaja o pogotku sa podacima Eruopola tokom detaljnog automatizovanog procesa. Evropol će takođe biti odgovoran za pružanje mišljenja posle konsultacija sa Nacionalnom jedinicom ETIAS- a.

eu-LISA - EU-LISA je zadužena za razvoj kao i za upravljanje informacionim sistemom ETIAS.

ETIAS Screening Board - ETIAS Screening Board sačinjen je od predstavnika svake Nacionalne jedinice ETIAS-a i Evropola. Oni će se konsultovati za definiciju, procenu i reviziju svih indikatora rizika dugo sa implementacijom ETIAS liste za praćenje.

Evropska agencija za graničnu i obalsku stražu - Poslednji deo ove strukture je Evropska agencija za graničnu i obalsku stražu. To će biti mandat koji obezbeđuje stvaranje i upravljanje centralnim jedinicama ETIAS-a. Njihove dužnosti sastojaće se od uspostavljanja i rada Centralnih jedinica ETIAS-a. Takođe su postavili automatizovanu obradu aplikacija i pravila skrininga.

Svaka država članica je odgovorna za vezu sa Nacionalnim uniformama interfejsa. Oni organizuju, upravljaju i upravljaju održavanjem Nacionalnih jedinica ETIAS-a za proces donošenja odluka aplikacija za autorizaciju putovanja koje su odbijene tokom automatizovanog procesnog sistema. Oni organizuju centralne pristupne tačke zajedno sa njihovom vezom sa uniformisanim interfejsom za sprovođenje zakona. Svaka država članica može da koristi automatizovani proces traženja podnosioca zahteva na spoljnoj granici pomoću centralnog sistema ETIAS.

Svest javnosti i transparentnost

ETIAS će takođe stvoriti osećaj veće svesti javnosti. Centralna jedinica ETIAS-a biće odgovorna za pružanje potpuno relevantnih informacija javnosti o tome šta se nalazi u aplikaciji za autorizaciju putovanja. Javnost će moći da zna kriterijume, uslove i procedure za podnošenje zahteva za putno ovlašćenje. Njima će biti pružene informacije koje se tiču veb sajta i mobilne aplikacije gde se može pristupiti aplikaciji. Javnost će uvek biti upoznata sa rokovima za odlučivanje o prijavi. Javnost će biti svesna da posedovanje putnog ovlašćenja ne znači da je dato automatsko pravo ulaska. Nosioci putne dozvole moraju da iznesu dokaz da će ispuniti uslove za ulazak na spoljnoj granici.

Cela poenta sistema ETIAS je da građani EU budu bezbedni nadgledanjem ko putuje u zemlju i iz njih.