Korišćenje specijalnih pasoša & putnih isprava za ETIAS

Korišćenje specijalnih pasoša & putnih isprava za ETIAS

Od 2025 - biće obavezno da građani tih zemalja koji trenutno uživaju putovanja u Evropu koja su izuzeta iz viza budu podneli zahtev i dobili odobrenje ETIAS-a pre nego što krenu na bilo kakva evropska putovanja. Evropska unija trenutno drži listu od oko šezdeset zemalja izvan EU i šengenske zone koje trenutno uživaju bezvizna evropska putovanja. Sada se ocenjuje da se radi o "trećim zemljama" i, 2025 pa nadalje, građani tih zemalja zahtevaće ETIAS ako žele da posete Evropu u bilo koje svrhe ili trajanje.

Novi Evropski sistem putnih informacija i autorizacije (ETIAS) je bezbednosna mera koju uvodi Evropska unija kako bi unapred pregledala nameru posetilaca Evrope i sprečila one sa kriminalnim ili terorističkim namerama da uđu u EU i Šengensku zonu. Odobrenje ETIAS-a elektronski je povezano sa relevantnim pasošem koji potom daje dozvolu nosiocu pasoša da uđe i putuje kroz sve zemlje članice Šengena i EU i da tamo ostane maksimalno 90 dana u bilo kom periodu od 180 dana.

Tri kategorije putnika koji ulaze u Evropu

Što se tiče turističkih vlasti Evropske unije postoje tri kategorije putnika:

1. Državljani neke zemlje članice EU ili Šengena. Ova grupa uživa pun pristup bilo kojoj od šengenskih ili zemalja EU u bilo koje svrhe. Važeći pasoš je dovoljan za putovanja, rad, studiranje ili medicinske svrhe i ne postoji uslov za ETIAS.

2. Građani nacija koji nisu na listi Trećih zemalja Evropske unije. Vlasnici pasoša iz tih zemalja nemaju pravo da podnesu zahtev za ETIAS. Oni koji žele da posete Evropu moraju umesto toga da imaju vizu za posetu zemlji ili pojedinačne vize za svaku zemlju destinacije ako je više njih uključeno u plan puta.

3. Državljani oko 60 zemalja koji trenutno uživaju putovanja izuzeta iz viza. To su sada treće zemlje i ETIAS treba da postane obavezan za bilo koju treću zemlju koja želi da poseti Neku Evropsku uniju ili šengensku zemlju.

S obzirom da će mnogi putnici sada spadati u treću kategoriju, odobrenje ETIAS-a će morati da se traži i odobri kada novi sistem postane potpuno operativan i obavezan u 2025 .

Izuzeci od pravila ETIAS-a

Osnovni uslov prilikom podnošenja zahteva za ETIAS je trenutni pasoš sa periodom važenja koji se proteže najmanje tri meseca posle poslednjeg datuma predviđenog boravka u Evropi. Međutim, kao i kod svih pravila, postoje izuzeci i posebne okolnosti kada je moguće posetiti, tranzitirati ili ostati u EU ili Šengenskoj zoni bez posedovanja odobrenog pasoša ETIAS-a.

Postoje tri situacije kada će državljanin treće zemlje možda morati (ili biti primoran da) uđe ili putuje u Evropu bez neophodnog pasoša ETIAS-a. Ovo su prilikom korišćenja:

  • Pasoš za hitne slučajeve
  • Diplomatski pasoš
  • Morski dokument identiteta

Propisi koji se odnose na to kada i kako se svaki od ovih alternativnih oblika dokumentacije može koristiti su sledeći:

Pasoš za hitne slučajeve

Hitan pasoš može biti izdat osobi čiji je originalni ETIAS odobrio pasoš ukraden, izgubljen ili oštećen van upotrebe. U takvim situacijama bilo bi praktično nemoguće da putnik dobije novi odobreni pasoš dok je u tranzitu i vanredna situacija, odnosno privremeni, pasoš jedina logična alternativa.

Privremeni pasoš

Cilj privremenog pasoša je samo da pokrije trenutnu situaciju i obično će važiti u periodu od tri meseca ili manje u zavisnosti od zemlje koja je u pitanju. S obzirom na to da pasoš za hitne slučajeve ima tako kratak period važenja, a malo je verovatno da će sadržati neophodan elektronski čip, on ne može da se koristi za ETIAS aplikaciju i trebalo bi da bude zamenjen odgovarajućim pasošem što je pre moguće.

Diplomatski pasoš

Diplomate uživaju privilegije dok putuju, uključujući smanjene imigracione zahteve. Prema propisima ETIAS-a, diplomate iz trećih zemalja ne zahtevaju odobreni pasoš ETIAS-a dok putuju u poslovne svrhe. Međutim, ovo izuzeće se ne proteže na posetu EU ili šengenskoj zoni u lične nezzvanja i neophodno je odobrenje ETIAS-a, kao što je to slučaj sa svim pasošima treće zemlje.

Morski dokument identiteta

Ovaj dokument se posebno izdaje morejdžiji i članovima posade broda. Zbog posebnih okolnosti vezanih za rad na moru odlučeno je na Konvenciji Međunarodne organizacije rada iz 1958. Iako će mnoge evropske zemlje prihvatiti Morsku kartu i važeći pasoš bez odobrenja ETIAS-a to možda neće biti slučaj u svakoj zemlji članici EU ili Šengena i politika svake zemlje će prvo morati da se proveri. Iako se čini da moreplonici sa važećim đenim e-dokumentom i pasošem neće zahtevati odobrenje ETIAS-a, to još uvek nije potvrđeno.

Za veliku većinu posetilaca u Evropi morski lični dokument ili diplomatski pasoš neće podneti zahtev i izgubljeni, ukradeni ili oštećeni pasoš je najverovatnije situacija u kojoj putnik može da završi u Evropi bez neophodnog odobrenja ETIAS-a. Ako se takva situacija pojavi od vitalnog je značaja da se što pre započne proces sticanja hitnog pasoša.

Hitna primena i korišćenje pasoša

Ako postane neophodno obezbediti pasoš za hitne slučajeve dok ste u inostranstvu to će morati da se uradi ili onlajn ili u ambasadi. Priložena je naknada od 100 funti koja mora odmah da se plati i koja se ne vraća. Biće neophodno dati detalje o zameni pasoša, kao i e-adresu i broj telefona u kontaktne svrhe. Ako se prijavite onlajn, takođe može biti neophodno da prisustvujete ličnom sastanku u ambasadi i to će biti navedeno putem e-pošte ili telefona.

Izdaje se privremeni pasoš u glavnu svrhu povratka podnosioca zahteva u zemlju u kojoj on ili ona borave. Validnost hitnog pasoša varira, ali može da traje do tri meseca i može se koristiti u svrhe putovanja u do pet zemalja ako je to potrebno ili neophodno.

Ukoliko nosilac želi da koristi pasoš za hitne slučajeve za dalja putovanja imena zemalja koje se posećuju i datumi ulaska i izlaska biće odštampani na pasošu i ti datumi i destinacije moraju da se pridržavaju. Svaka promena putnih aranžmana poništiće pasoš za hitne slučajeve i novi zahtev će morati da bude podnet. Prijave se obično obrađuju, a pasoš za hitne slučajeve izdaje u roku od dva radna dana. Proces može trajati duže ako podnosilac zahteva ne pruži dovoljno ili tačnih informacija ili nije dostavio ispravnu prateću dokumentaciju.