Povratak saobraćaja na aerodromu Shiphol u 2023.

Povratak saobraćaja na aerodromu Shiphol u 2023.

Amsterdamski aerodrom Shiphol dočekao je 61,7 miliona putnika u 2023. godini, što je povećanje od 18 odsto u odnosu na 2022. godinu ali i dalje 14 odsto ispod nivoa pre pandemije.

Prema saopštenju za medije od 5.

Međutim, prekinuto je 16 destinacija, uglavnom u Rusiji i Ukrajini.

Schiphol's Strong Recovery

Od skoro 62 miliona putnika u Shipholu, 39,1 milion su bili direktni putnici, dok je preko 11 miliona prebačeno putnicima.

Ukupno kretanje aviona poraslo je 11 odsto na 441.963.

Shiphol je zabeležio rast destinacija širom Evrope i interkontinentalnih puteva.

Velika Britanija, Španija i SAD ostale su najpopularnije destinacije.

Regionalni aerodromi dostigli istorijske visine

Aerodrom Ajndhoven dostigao je rekordnih 6,8 miliona putnika u 2023. godini, što je za 8 odsto više nego 2022. godine.

To je na vrhu prethodne visine od 6,7 miliona putnika u 2019.

Kretanje aviona takođe je poraslo za tri odsto na 41.496.

Međutim, servirane destinacije smanjile su se sa 87 na 84.

Aerodrom u Roterdamu u Hagu na sličan način je dostigao nove visine, opslužuje 2,2 miliona putnika u 2023.

To je predstavljalo rast putnika od 6 odsto u odnosu na nivo pre pandemije.

Kretanje aviona bilo je 16.191, što je za tri odsto više u odnosu na 2022. godinu ali je pad od tri odsto u odnosu na 2019. godinu.

ETIAS sistem za upravljanje rastom posetilaca

Kontinuirani skok putničkog saobraćaja preko holandskih aerodroma ima implikacije na predstojeći sistem ulaska/izlaska (EES) i Evropski sistem putnih informacija i autorizacije (ETIAS).

Kada bude pokrenut u maju 2025, ETIAS će zahtevati odobrenje za putovanja za posetioce iz preko 60 zemalja izvan EU/Šengenske oblasti.

S tim što holandski aerodromi služe kao glavna kapija za interkontinentalne putnike, efikasna obrada ETIAS-a biće kritična.

Dok Shiphol oporavlja više dugotrajnih ruta, vlasti moraju da obezbede dovoljno kapaciteta da izbegnu odvraćanje legitimnih posetilaca.

Provere procene rizika sistema trebalo bi da maksimalno povećaju bezbednost bez ograničenja turizma i poslovnih putovanja.

Oblikovanje buduće imigracione politike

Porast obima putnika takođe se odnosi na imigracionu politiku, posebno u pogledu migranata koji nisu iz EU.

Stim, s ciljem da aerodromi olakšaju veći broj transkontinentalnih porodica, radnika i studenata, vlada bi mogla da preispita vizna pravila i uslove.

Tokovi ulaska mogli bi da utiču i na kratkoročne šengenske vize i na dugoročne dozvole usmerene na investitore, digitalne nomedove i kvalifikovane imigrante.

Pored toga, prošireni kapaciteti aerodroma mogli bi da oblikuju javno osećanje imigracije.

Nesmetano rukovanje nedavnim rastom može da pokaže ekonomske prednosti strateških migracionih politika.

Međutim, uporna zagušenja ili odlaganja mogla bi da rasplamsaju antimigrantske stavove.

Tako investicije u infrastrukturu i efikasnost čine deo debate o imigracionoj politici.

Outlook za 2024.

Sa velikim poremećajem pandemije u retrovizoru, holandski aerodromi mogu da se fokusiraju na nastavak njihovog oporavka.

Međutim, geopolitički događaji i potencijalno ekonomsko usporavanje mogli bi da umanje projekcije rasta.

Ipak, investicije u kapacitete i efikasnost mogu da pomognu u vožnji daljih rekorda na regionalnim aerodromima kao što su Ajndhoven i Roterdam.

Za Shiphola, ključ će biti oporavak više interkontinentalnog i transfer saobraćaja, gde obimi i dalje zaostaju u 2019.

Posle turbulentne 2022. godine, aerodrom će ciljati na incident bez incidenata 2024.