Vodič "korak po korak" za putovanje sa invaliditetom

Vodič "korak po korak" za putovanje sa invaliditetom

Za putnike sa invaliditetom od vitalnog je značaja da planiraju uspešno putovanje i bezbedan povratak kući, posebno kada su u pitanju međunarodna putovanja. Iako invaliditet može da zakomplikuje određene aspekte putovanja, to ne znači da oni sa posebnim potrebama ne mogu da uživaju u odmoru.

Praktikovanjem pravilnim procedurama i razumevanjem prava osoba sa invaliditetom, putnici svih vrsta mogu da se posvete svom odmoru.

Sznali svoja prava

Ministarstvo pravde SAD izlaže prava američkih državljana sa invaliditetom, uključujući i ona koja su potvrđena Zakonom o pristupu avioprevoznicima. Usvojen u Kongresu SAD 1973, ovaj set zakona zabranjuje diskriminaciju putnika sa invaliditetom i od strane domaćih i stranih avioprevoznika. U okviru ACAA je Avion putnika sa invaliditetom Predlog zakona o pravima, koji opisuje sledeća prava:

  • Pravo da se postupa sa dostojanstvom i poštovanjem.
  • Pravo na primanje informacija o uslugama i mogućnostima i ograničenjima aviona.
  • Pravo na prijem informacija u pristupačnom formatu.
  • Pravo na pristupačne aerodromske objekte.
  • Pravo na pomoж na aerodromima.
  • Pravo na pomoж u letelici.
  • Pravo na putovanje pomoćnim uređajem ili uslužnom životinjom.
  • Pravo na prijem smeštaja za sedenje.
  • Pravo na pristupačne karakteristike aviona.
  • Pravo na rešavanje problema vezanog za invaliditet.

Pravo da se postupa sa dostojanstvom i poštovanjem

Diskriminacija osobe sa invaliditetom od strane zaposlenih u aviokompaniji ili izvođača radova je zabranjena. Takva diskriminacija može da uključuje odbijanje transporta, zahteve za prihvatanje specijalnih usluga i podvrgavanje ograničenjima. Zaposleni u aviokompaniji takođe moraju biti obučeni da budu svesni potreba putnika i kako da takve potrebe budu bezbedni i dostojanstveni.

Međutim, ključno je znati da putnici koji zahtevaju poseban smeštaj mogu biti neophodni za rano prijavljivanje, obezbeđivanje naprednog obaveštenja ili dokumentacije ili pred-pansiona.

Pravo na prijem informacija

Na zahtev putnika, aviokompanija mora da pruži sledeće informacije o pristupačnosti specifične za letelicu planiranu za let:

  • Sva ograničenja mogućnosti smeštaja putnika sa invaliditetom, kao što su ograničenja ukrcavanja na nivo
  • Sva ograničenja u pogledu dostupnosti skladišta u avionu za pomoćne uređaje
  • Specifična lokacija sedišta sa pokretnim naslonima za prolaz
  • Da li avion ima pristupačan toalet
  • Usluge koje nisu dostupne na letu

Pravo na pomoć na aerodromu

Pored pomoći oko ogoljenja i deplasovanja, avioprevoznici takođe moraju da pomognu u transportu od ivičnjaka do odlazećeg leta, između kapija tokom veza, kao i od dolaska na ivičnjak radi pik-ap-a. Putnici sa invaliditetom koji primaju pomoć ne mogu da budu ostavljeni bez nadzora ni u kakvoj vrsti transportnog uređaja, kao što su invalidska kolica, duže od 30 minuta.

Avioprevoznici su dalje odgovorni za pravilno rukovanje transportnom opremom. To podrazumeva vremensku proveru i vraćanje opreme putnika. Takva oprema može biti bilo koje veličine ili težine sve dok staje u ostavu za invalidska kolica u kabini ili odeljku za teret. Pored toga, ako je takva oprema oštećena od strane aviokompanije, ukupna odgovornost, bez obzira na cenu, se sleže na prevoznika.

Pravo na pomoć u letelici

Putnici sa invaliditetom takođe treba da očekuju pomoć u avionu kao što je navedeno:

  • Pomoć pri prelasku na sedišta i sa njih, u sklopu procesa ogoljenja i deplasovanja
  • Pristup uređaju za podizanje u slučaju da su mostovi za učitavanje nivoa nedostupni
  • Pomoć u pripremi ishrane, kao što su otvaranje paketa i identifikovanje hrane
  • Pomoć pri prelasku u toalet ili iz njih, uključujući korišćenje kolica na brodu
  • Pomoć u utovaru i preuzimanju nosivih predmeta, uključujući pomagala za mobilnost i druge uređaje za pomoć koji su ukrcani na brod

Pravo na putovanje pomoćnim uređajem ili uslužnom životinjom

Pomoćni uređaji i medicinska oprema moraju biti dozvoljeni kao nosioci u kabini. Povrh ovih, takvi uređaji ne mogu da računaju u odnosu na ograničenje prevoza putnika. Ukoliko asistivni uređaj ne može da stane u kabinu, avio-kompanija mora da obezbedi proveru uređaja u odeljku za teret i pravovremeni dolazak uređaja po dolasku.

Uslužni psi kao pratioci putovanja moraju biti dozvoljeni ukoliko se ne utvrdi neki od sledećih kriterijuma:

  • Pas predstavlja pretnju po zdravlje i bezbednost drugih.
  • Pas stvara značajan poremećaj u kabini ili na kapiji.
  • Pseća kočija bi prekršila američki ili strani zakon.
  • Odgovarajući DOT obrasci nisu obezbeđeni kako je predviđeno od strane aviokompanije.

Traženje odgovarajućih resursa

Kada putujete sa invaliditetom, od vitalnog je značaja da istražite pristupačnost destinacije i razumete resurse koji su dostupni putnicima sa invaliditetom. Organizacije kao što su SATH, Američki stejt department i specijalne turističke agencije mogu da pruže dragocene informacije onima koji putuju sa invaliditetom.

Society for Accessible Travel & Hospitality (SATH)

Društvo za pristupačno putovanje & gostoprimstvo (SATH) je neprofitna organizacija koja se zalaže i stvara resurse i mogućnosti za putnike sa invaliditetom. Među njihovim resursima su saveti za putnike svih invaliditeta, kompilacija prava koja bi putnici sa invaliditetom trebalo da znaju i liste pristupačnih aktivnosti u mnogim gradovima. Neki od njihovih najvrednijih članaka uključuju:

SATH takođe obezbeđuje nekoliko resursa specifičnih za lokaciju za pristupačne aktivnosti i smeštaj. Na primer, one koji putuju u Španiju možda zanima ovaj članak o pristupačnosti javnog prevoza u Barseloni i drugim savetima vezanim za putovanje u Barselonu.

Američki Stejt department

Američki Stejt department je među najvrednijim resursima dostupnim putnicima sa invaliditetom. Putno osiguranje je važno razmatranje za sve putnike jer mnogi pružaoci osiguranja, uključujući i Medicare, ne pokrivaju prekomorska putovanja. Povrh toga, neki planovi putnog osiguranja uključuju samo finansijske gubitke. Od vitalnog je značaja da izaberete plan koji obezbeđuje medicinsku negu.

Stejt department nudi informacije o putnim osiguranjima. Planovi za medicinsku evakuaciju, odnosno medevac, preporučuju se putnicima sa invaliditetom.

Dodatni resurs koji Stejt department obezbeđuje je Program upisa pametnih putnika (STEP). Ova besplatna usluga omogućava putnicima da se upišu na putovanje najbližom ambasadom SAD ili konzulatom u svojoj odredišnoj zemlji. Prednosti obuhvataju:

  • Informacije iz Ambasade o bezbednosnim uslovima u vašoj odredišnoj zemlji
  • Sposobnost Ambasade da kontaktira putnike u takvim hitnim slučajevima kao što su prirodna katastrofa ili građanski nemiri
  • Lakši pristup porodici i prijateljima da nisu u kontaktu sa putnicima u hitnim slučajevima

Specijalne turističke agencije

Kada putujete u inostranstvo, putnicima sa invaliditetom može biti teško da pronađu aktivnosti i smeštaj pogodan za njihove potrebe. I dok su mnoge međunarodne destinacije pogodne za posebne potrebe, stvaranje itinerera može biti teško. Znani turistički agent ili agencija može pomoći putnicima da pronađu smeštaj u ovim situacijama.

Takve turističke agencije koje mogu da pomognu osobama sa invaliditetom da pronađu pristupačan smeštaj i aktivnosti uključuju:

Najpristupačniji evropski gradovi su Barselona, Španija i Venecija, Italija. Saznajte kako će ETIAS promeniti uslove putovanja za državljane koji nisu članice EU, što će putovanje učiniti pogodnijim za sve.

 

Izvori

Vodič kroz zakone o pravima na invaliditet | ADA

Aviokompanija Putnici sa invaliditetom Predlog zakona o pravima | Američko ministarstvo saobraćaja

Obrasci | Američko ministarstvo saobraćaja

Početna | SATH

Barselona Getting To i From Barcelona | SATH

Kako putovati sa oštećenjem govora | SATH

Kako putovati sa oštećenjem vida ili slepilom | SATH

Kako putovati sa oštećenjem sluha ili gluvoću | SATH

Saveti za autizam i bezbednost putovanja na aerodromu | SATH

Kako putovati sa starijom odraslom osobom | SATH

Avis Rent A Car pokreće "Avis Access" za putnike sa invaliditetom | SATH

Besplatna vruća linija za putnike sa invaliditetom | SATH

Osiguravajući provajderi za prekomorsku pokrivenost

Program upisa pametnih putnika | Američki Stejt department

Putovanje za sve

Točak sveta

Jednostavan pristup putovanju

Kome treba ETIAS | ETIAS