Daje za 12% više od EU porudžbina preko 107K za odlazak u Q3 2023

Daje za 12% više od EU porudžbina preko 107K za odlazak u Q3 2023

U trećem kvartalu 2023. godine broj državljana koji nisu članice EU naloženo za izlazak iz Evropske unije (EU) smanjen je za četiri odsto u odnosu na isti period prošle godine.

Međutim, prema novim podacima Eurostata, broj povraćaja zabeležio je zapažen porast od 12 odsto.

Naređenje da se ode da bi se videlo blago umakanje

Između jula i septembra 2023. oko 107.135 državljana koji nisu iz EU dobilo je naređenje da napusti zemlje EU, što predstavlja smanjenje od 4 odsto u odnosu na Q3 2022.

Državljani Maroka činili su osam odsto ukupnih naloga za odlazak, a sledi ih sedam odsto i za državljane Sirije i Alžira.

Državljani Avganistana, Tirkija i Gruzije činili su 6 odnosno 5 odsto građana.

Francuska je vodila sa 29.885 naređenja za odlazak, a za njom su bili Nemačka ( 11.470 ) i Grčka (9.545).

Porast povraćaja za 12%

Nasuprot tome, 27.095 državljana koji nisu iz EU vraćeno je u drugu zemlju u Q3 2023.

Osamdeset jedan procenat (81 odsto vraćenih) poslat je u zemlje koje nisu članice EU.

Državljani Gruzije činili su 11 odsto ukupnog povratka, dok su albanski i turski državljani činili po 7 odsto.

Nemačka je zabeležila najviše povratka na 4.100, a slede je Švedska (2.865) i Francuska (2.850).

Faktori vožnje iza smene

Taj zaokret verovatno odražava razvoj migracione politike i strategije sprovođenja u EU.

Jačanje graničnih kontrola i porast socijalnih tenzija možda će doći do većeg povratka.

Istovremeno, složeni birokratski procesi i saradnja sa zemljama koje nisu članice EU o readmisiji mogu da uspore naređenja za odlazak.

Uticaji sukoba u Ukrajini na migracione tokove takođe su bili složeni.

Put ispred nas

Dok se EU hvata u koštac sa tekućim migracionim izazovima, podaci pružaju ključne uvide.

Mogućnost brzog obrade naloga za odlazak uz istovremeno poštovanje zakonskih normi ostaće od presudnog značaja.

Saradnja sa trećim zemljama takođe je od vitalnog značaja za obezbeđivanje humanog i dostojanstvenog povratka usklađenog sa međunarodnim standardima.

Efikasna politika integracije legalnih migranata dodatno podupire socijalnu koheziju.

Balansiranje kontrolisanih granica sa obavezama vezanim za ljudska prava ostaje složeni balansirajući akt EU o pitanju migracije.

Podaci Q3 2023 naglašavaju nijanse u igri.

Kako bi posetioci i imigranti u EU mogli da utiču na to

Podaci imaju implikacije i za posetioce EU i za imigrante.

Za posetioce se ne očekuju momentalne promene u predstojećoj šemi ETIAS-a .

ETIAS bi trebalo da bude lansiran u maju 2025. Ona će zahtevati ovlašćenja pre putovanja za posetioce koji su izuzeti iz vize, što će olakšati skrining.

Malo je verovatno da će Q3 trendovi ubrzati ili odložiti ovu vremensku osu.

Međutim, za imigrante, posebno iz visoko vraćenih zemalja kao što su Gruzija i Albanija, veći povratak mogao bi da utiče na buduće vizne procese.

Možda će biti više provere ili zahteva da se dokažu jake veze sa zemljama porekla.

Trendovi bi takođe mogli da utiču na tokove dugoročnih imigranata kao što su digitalni nomedovi, studenti i porodice.

Ako se povratak konstantno poveća, EU bi mogla postepeno da pooštri neke vizne kanale.

Međutim, veliki dramatični pomaci malo su verovatni u bliskom periodu.

Zaokreti u imigracionoj politici EU na horizontu?

Podaci takođe nagoveštavaju zaokrete u vođenju imigracione politike EU.

Utisnuti povratak nagoveštava snažnije sprovođenje postojećih politika o uklanjanju onih bez važećih tvrdnji da ostanu.

To bi moglo da postavi osnove za postepeno pooštravanje šire imigracione politike.

Sa povratkom demonstrirajućih kapaciteta, EU bi mogla da se pokaže da jača spoljne granične kontrole, ubrzava procedure azila ili dodaje provere na viznim kanalima.

Međutim, uravnotežen pristup je od suštinskog značaja.

Ubrzavanje uklanjanja ne bi trebalo da kompromituje dospeli proces ili humanitarna prava.

U kom god pravcu se razvija imigraciona politika EU, poštovanje vladavine zakona i humane prakse je od vitalnog značaja.

Trendovi povratka Q3 svakako će izazvati diskusiju, ali veliki dramatični pomaci u ETIAS-u, šengenskoj zoni ili opštoj imigracionoj politici i dalje su malo verovatni u kratkoročnom periodu.

Odmerene reforme zasnovane na dokazima biće put EU napred.

Znaci ključnog trenutka

Statistika Q3 2023 pokazuje na potencijalnu promenu plime u sprovođenju migracija u EU.

Međutim, realizacija nesmetanog, zakonitog i etičkog povratka na vagi ostaje ogroman izazov.

Ovi podaci označavaju snimak samo jedne četvrtine, ali bi zapaženi porast povratka mogao da signalizira ključni trenutak ako se uzlazni trend nastavi.

Naredni meseci dokazaće da li je ova smena odraz izdržljivih novih kapaciteta ili prolaznih faktora koji bi mogli da preokrenu kurs.

Kao što EU reaguje, poštovanje normi za ljudska prava, uz istovremeno rešavanje legitimnih zabrinutosti javnosti, biće od najvećeg značaja.