Danska uvela ekološku taksu za avijaciju

Danska uvela ekološku taksu za avijaciju

Danska vlada odobrila je novi porez za putnike aviona kako bi pomogla finansiranje tranzicije na održiva vazduhoplovna goriva.

Taksa, koja će biti uvedena u fazama od 2025. godine, ima za cilj da svi domaći letovi u Danskoj budu zeleni do 2030.

Nove zelene takse za flajere

Prema planu, takse će dostići 50 danskih kruna (6,71€) po putniku za evropske letove do 2030.

Za srednje prevozne letove putnici će plaćati 310 kruna (41,58€), dok će putnicima na duge staze biti naplaćeno dodatnih 410 kruna (55€).

Međutim, putnici na kratkim "tranzitnim letovima" biće oslobođeni novih taksa.

Finansiranje ciljeva održivog vazduhoplovstva

Predviđeno je da će porezi do 2030. godine podići preko 550 miliona kruna (73,77 miliona evra) kako bi se subvencionizovao razvoj zelenih mlaznih goriva u Danskoj.

Ova sredstva će podržati obnovljiva energetska rešenja kao što su "energija-na-X", biogoriva i tehnologija vodonika.

Takse će takođe dopuniti najniže danske državne penzije.

Avijacija trenutno čini oko 3,5 odsto globalnih emisija klimatskih promena, pokazuju istraživanja.

Dok su neke aviokompanije eksperimentisale sa održivim gorivima, velike prepreke ostaju pre nego što u potpunosti zamene fosilna goriva.

Danska avijacija tek treba u potpunosti da se oporavi od udara COVID-19.

Domaći kapacitet trenutno je na nivou od 76 odsto u 2019. godini, dok su međunarodna putovanja na 87 odsto, po podacima avijacije.

Ambiciozni zeleni ciljevi

Novi porez poravnava se sa ambicioznim ciljem Danske da svi domaći letovi budu zeleni do 2030.

Premijer Mette Frederiksen je prošle godine prvi put predložio tu ideju, ali je izneo malo detalja.

"Da li će biti teško? Da. Možemo li to da uradimo? Da, mislim da jeste. Mi smo već na tome", rekla je ona.

Očekuje se da će manji danski aerodromi biti nesrazmerno pogođeni novom taksa, koja se odnosi i na odlazne i dolazne domaće letove.

Prema pravilima Evropske unije (EU) manji aerodromi mogli bi da se kvalifikuju za državnu pomoć kako bi ublažili uticaje.

Ovim novim porezom Danska se pridružuje redovima zemalja koje preispituju poreska oslobođenja i subvencije avijacije u svetlu njenih klimatskih uticaja.

Porezi bi mogli da pomognu da se napravi presedan dok vlade istražuju nove politike i modele finansiranja dekarbonizacije industrije.

Nove takse mogle bi da odvrate budžetske putnike iz EU

Nove takse za vazdušne putnike u Danskoj mogle bi da nateraju budžetske putnike iz EU da dobro razmisle o poseti toj zemlji.

Takse od 6-55 € po letu se brzo sabiranje, posebno za porodice ili one koji skakuću između destinacija EU.

Dok će Danska pokrenuti svoju šemu ETIAS-a u maju 2025.

Neki mogu da se odluče za jeftinije destinacije kako bi izbegli višestruke naknade.

Međutim, bogatiji turisti i dugoročni stanovnici EU verovatno će apsorbovati poreze.

Takse takođe mogu da podstakne opcije zelenog prevoza kao što su vozovi ili autobusi.

Takse na avijaciju podržavaju klimatske ciljeve Danske

Novi avijacioni porezi Danske usklađuju se sa njenim ambicioznim obećanjem da će smanjiti emisiju gasova za 70 odsto do 2030. godine u skladu sa Pariskim sporazumom.

Mada takse opterećuju putnike aviona, oni obezbeđuju sredstva za dekarbonizaciju domaćih letova.

Kao zemlja članica EU, napori Danske za smanjenje ugljenika podržavaju sveukupne klimatske ciljeve Unije.

Takse bi takođe mogle da inspirišu veću imigracionu politiku podstaknutu klimom, kao što su podsticaji ili vize za zelene investitore i inovatore.

Sa inicijativama kao što su ugljenično neutralne rute letenja, Danska gura avijaciju EU u održivom pravcu.

Novi porezi za putnike pomažu da se pokrene njeno klimatsko rukovodstvo.

Danska predvodi juriš na ekološko nebo

Sa novim porezom na putnike aviona, Danska preduzima korake da uskladi vazduhoplovnu industriju sa svojim ambicioznim klimatskim ciljevima i vizijom održivih domaćih letova.

Poreski prihodi obezbediće ključna sredstva za razvoj zelenih mlaznih goriva i tehnologija potrebnih za ovu tranziciju.

Iako je izazovna, Danska se kladi da može da katalizi inovacije i zapali trag ka ekološkom nebu.

Ako bude uspešan, danski model mogao bi da inspiriše druge zemlje da slede taj primer sa novim porezima i politikom dekarbonizacije avijacije.

Za industriju koja je dugo bila oslobođena oporezivanja, letovi napajani fosilnim gorivima uskoro bi mogli da postanu stvar prošlosti.