EU jača prava putnika za nesmetano i bolje informisano putovanje

EU jača prava putnika za nesmetano i bolje informisano putovanje

Evropska unija (EU) predstavila je nove predloge koji imaju za cilj jačanje prava putnika u svim režimima transporta.

Pravila se trude da poboljšaju nadoknade, pomoć za onesposobljene putnike i pristup ažuriranjima putovanja u realnom vremenu.

Šta to znači za putnike iz EU

Reforme direktno utiču na građane EU koji putuju u zemlji ili inostranstvu koristeći avione, vozove, autobuse i trajekte.

Oni koji idu na više režima putovanja posebno će imati koristi od povećane zaštite i boljih informacija.

Predlozi bi takođe mogli da imaju implikacije za posetioce koji nisu iz EU koji putuju u EU i unutar nje.

Okvir Unije za prava putnika – koji pokriva oblasti kao što su otkazivanje letova, kašnjenja i izgubljeni prtljag – jedan je od najsnažnijih na globalnom nivou.

Jačanje ovih propisa dodatno podiže bar za zaštitu putnika širom sveta.

Za imigrante i posetioce dužeg boravka, novi naglasak na pristupačnim informacijama mogao bi da olakša planiranje putovanja.

Ispravke moraju da izađu u susret potrebama osoba sa umanjenim sposobnostima ili ograničenom pokretljivošću.

ETIAS spreman da unapredi putnu bezbednost i efikasnost

Predstojeće pokretanje Evropskog sistema putnih informacija i autorizacije (ETIAS) za 2025. godinu direktno se odnosi na ove predložene nadogradnje iskustva putnika.

ETIAS će zahtevati od putnika iz preko 60 zemalja koje su izuzete iz viza da dobiju odobrenje pre putovanja kao dodatnu bezbednosnu meru.

Proverom podnosilaca zahteva i uskraćivanjem ovlašćenja za putovanja kada je to neophodno, ETIAS bi mogao ranije da pomogne u identifikovanju potencijalnih imigracionih ili bezbednosnih pitanja.

Sistem će potom ubaciti podatke u novu evropsku bazu podataka o mobilnosti kako bi granične, imigracione i transportne vlasti bile informisane.

Ključna poboljšanja za putnike u avionu

Evropska komisija ima za cilj da zatvori rupe u postojećim pravima putnika, za koja putnici kažu da se nedovoljno sprovode.

Pravila se sada dosta razlikuju u zavisnosti od zemlje EU i režima transporta.

Za putnike u vazduhu ključna poboljšanja uključuju:

1. Jasnija pravila o nadoknadi

Predlozima se pojačava pravo letaka na povraćaj gotovine u roku od 14 dana ako je let otkazan ili znatno odložen.

Nove mere zaštite odnosiće se i na vaučere, koje su aviokompanije naširoko izdale tokom pandemije COVID-19, umesto nadoknada.

Putnici će unapred dobiti jasne uslove vaučera, uključujući periode važenja. Preostali neiskorišćeni kredit automatski će se vratiti na povraćaj gotovine.

Flajeri će takođe biti zaštićeni ako aviokompanija bankrotira pre nego što vaučer bude iskorišćen.

2. Pomoć za onesposobljene putnike, pratioce

Od aviokompanija će se tražiti da besplatno prevoze putnike sa invaliditetom i sve prateće putnike.

Pratioci moraju dodatno da sede pored osobe kojoj pomažu.

Ako aviokompanija propisuje da putnik sa invaliditetom ima pratećeg putnika, taj pratilac neće biti naplaćen.

3. Više jasnoće o rezervacijama trećih strana

Za karte kupljene preko onlajn turističkih agencija ili drugih trećih lica, predlozi pojašnjavaju procedure refundacije.

Flajeri će znati da li da traže nadoknadu od aviokompanije ili da rezervišu posrednika u slučaju poremećaja.

4. Multi-Modal Journey Protections, Real-Time Updates

Kako multimodalno putovanje vozovima, autobusima i trajektima postaje sve učestalije, reforme garantuju osnovnu zaštitu za ta putovanja.

Putnici će uživati kontinuiranu pomoć, uključujući i za onesposobljene putnike prilikom promene režima transporta.

Kompanije takođe moraju da opreme informacije u realnom vremenu o otkazivanjima, kašnjenjima, promenama platforme, pristupačnosti i drugim ispravkama putovanja. To će omogućiti nesmetano povezivanje tokom multimodalnog putovanja.

Jače sprovođenje, nadzor

Glavni cilj reorganizacije je unapređivanje usaglašenosti zemalja članica EU, transportnih kompanija i aerodroma.

Ispravke omogućavaju Evropskoj komisiji da zatraži istrage u kojima se pravila loše primenjuju.

Predlozi takođe podstiču zemlje da zauzmu proaktivniji pristup sprovođenju prava putnika, umesto da samo reaguju na pritužbe.

Aviokompanije, železnice i drugi operateri suočiće se sa pojačanom lupom kako bi isporučili zaštitu i nadoknadu na koju putnici imaju pravo.

Bolje informisani, zaštićeni putnici

Cilj reformi prava putnika je da se putovanja u EU učini neprimetnijim i za građane i za posetioce.

Prema predlozima, vazdušni, železnički i drumski putnici imaće koristi od poboljšanih nadoknada, usluga pomoći i informacija o putovanju.

Jači nadzor takođe bi trebalo da primora aviokompanije i transportne operatere da ispune obaveze oko otkazivanja, kašnjenja i podrške putnicima sa ograničenom mobilnošću.

Kao skokovi putovanja od pandemije, nadogradnje obezbeđuju mapu puta za pametnija putovanja pogodna za potrošače u svim režimima transporta.