Evropska komisija se obavezuje na unapređenje razmene informacija i upravljanja granicom

Evropska komisija se obavezuje na unapređenje razmene informacija i upravljanja granicom

Ispravka za ETIAS jun 2017

Evropska komisija je saopštila da pozdravlja nedavnu posvećenost Saveta unapređivanju razmene informacija i upravljanja granicom. Usvajanje vrednosti poboljšane bezbednosti od strane Saveta kao opšteg pristupa smatra se pobedom zagovornika EU ETIAS- a, Evropskog sistema za putovanja i autorizaciju informacija koji Komisija nastoji da pokrene do 2020. To je saopšteno posle nedavnih terorističkih napada unutar Evrope.

Slično sistemu ESTA u SAD, predlozima ETIAS-a putnici koji su izuzeti iz viza biće podvrgnuti onlajn skriningu pre ulaska u šengensku zonu bez granica. Postoji skoro 60 zemalja koje trenutno ne zahtevaju vizu za ulazak u EU ili zemlje članice Šengena. Posete takvim putnicima ograničene su na tri meseca i dozvoljene su samo za turizam, tranzit ili poslovanje. Implementacija predloga ETIAS-a, koji su finalizovani u novembru 2016.

Komisija će iskoristiti ove nedavne događaje sa Savetom da pojača njihove pokušaje da brzo proniknu kroz ETIAS. To će uključivati diskusiju o upravljanju podacima sa Evropskim parlamentom i Savetom u pokušaju da se postigne međusobno razumevanje najboljeg puta napred, u pogledu i ETIAS-a i bezbednosti u širem kontekstu. Komisija će težiti da Savet i parlament brzo počnu pregovore o ETIAS-u, kako bi se garantovalo da može da počne sa radom do 2020.

Kako će razvoj događaja uticati na ETIAS aplikaciju?

EU ETIAS će morati da se prijavi pre dolaska u EU, a svakom putniku biće potreban sopstveni ETIAS. Planovi već znače da će ETIAS biti potreban bez obzira na način transporta. Proces podnošenja zahteva zahtevaće lične podatke kao što su detalji putne isprave, svrha posete i neki biometrijski podaci kao što su ime i pol. Prikupljene informacije će zatim biti unakrsno proverene u brojnim bazama podataka, a većina aplikacija će biti odobrena za nekoliko minuta. Proces odobravanja je u potpunosti automatizovan ukoliko sistem ne označi podnosioca zahteva zastavicom, a u tom trenutku će se takođe održati ručni skrining.

U tom smislu, malo je verovatno da će dalje opredeljenje Saveta za cilj interoperabilnosti uticati na način funkcionisanja ETIAS-a tokom procesa podnošenja zahteva. Ugradnja sistema već je bila visok prioritet unutar Evrope, a postojeći planovi su već bili dovoljno sveobuhvatni da zadovolje bezbednosne ciljeve Saveta i Komisije. Ono što će ovi događaji verovatno uraditi je nesmetani razgovori u pozadini kako bi se sistem održao.

Kako će na putnike uticati nedavne vesti iz ETIAS-a?

Sistem ETIAS je od značaja samo za državljane koji nisu članice EU koji imaju pravo na bezvizna putovanja u Šengensku zonu. Uticaj na druge putnike zavisiće od velikog broj faktora, ali svi putnici mogu da očekuju priliku za duža čekanja na bezbednost dok se Evropa dodatno obavezuje na prihvatanje strožih kontrola. Međutim, dok Evropa radi na podsticanju bolje komunikacije između zemalja i agencija, ta čekanja mogla bi da se snie kako se razmena informacija bude poboljšavala.

Oni koji će imati pravo na ETIAS neće videti nikakve promene pravila o tome koju vrstu putovanja mogu da preduzmu ili koliko dugo mogu da ostanu u svetlu ovih dešavanja. Međutim, podobni korisnici ETIAS-a mogu da predvide brže procese skrininga kada sistem bude postavljen. Takođe se očekuje da će ta šema dovesti do manjeg broja odbijanja ulaska na granicu, s obzirom da mnogi od onih koji bi kasnije bili odbijeni uopšte neće biti odobreni ETIAS-u.

ETIAS će raditi zajedno sa postojećom viznom i imigracionom politikom na povećanju bezbednosti. Ova nedavna posvećenost interoperabilnim informacionim sistemima je dalja posvećenost vrednostima koje je ETIAS već prihvatio, tako da se ne može predvideti da će razvoj događaja u velikoj meri uticati na iskustvo putnika koji ispunjavaju uslove za ETIAS kada sistem bude postavljen.

Kako će to uticati na odnose sa drugim zemljama?

Malo je verovatno da će novi razvoj šeme ETIAS-a uticati na međuevije u odnosima sa EU, osim možda na pooštravanje obveznica ako razmena informacija bude u potpunosti prihvaćena. Međutim, predviđa se mala količina trzavica između zemalja koje nisu članice EU i EU, s obzirom da se bezbednost dodatno dovodi do izmaka i dovodi ETIAS. Zemlje čiji bi građani trenutno mogli da uživaju bezvizna putovanja bez ikakve potrebe za pred-autorizacijom verovatno neće ceniti promene.

Mnoge zemlje pogođene razvojem ETIAS-a već imaju sopstvene šeme pre autorizacije - posebno SAD i Kanada. Stoga je malo verovatno da sporazumi neće biti lako postignuti, s tim što presedan za takvu šemu već postoji. Neophodni sporazumi biće tekuća diskusija između EU i pogođenih zemalja dok se šema bude razvijala, a ti razgovori će verovatno biti više prioritetni u svetlu nedavne posvećenosti Saveta unapređivanju upravljanja granicom.

Razvoj događaja u ETIAS-u mogao bi da izazove trzavice između EU i Velike Britanije ako pregovori o Brexitu ukaћu na to da жe britanski državljani zahtevati ETIAS kada zemlja napusti EU, posebno ako Velika Britanija ne bude ukljuиena u bilo kakvu razmenu informacija koja se odigrava. Državljani Velike Britanije nisu navikli da se osećaju pod lupom kada putuju Evropom, a ako se to promeni u budućnosti to bi moglo da poveća postojeće tenzije. Diskusije su suviše rane da bi bilo jasno da li će to biti slučaj, ali je potencijalno interesantna tačka za gledanje kako se vesti iz ETIAS-a razvijaju u budućnosti.