Evropski turizam raste u 2024. godini sa snažnim prihodima

Evropski turizam raste u 2024. godini sa snažnim prihodima

Evropski turizam se snažno vraća, sa više posetilaca i potrošnje nego pre pandemije.

Ova promena preoblikuje putnički pejzaž kontinenta, stvarajući i mogućnosti i izazove za različite destinacije.

Grand Canal in Venice, Italy

(Slika ljubaznošću Mark Gorman preko Pekels)

Turizam se oporavlja sa impresivnim rastom

Prema najnovijim "Evropskim turističkim trendovima i perspektivama", koje je objavila Evropska turistička komisija (ETC), evropska turistička industrija postala je jača nego ikad u 2024. godini.

Broj stranih posetilaca porastao je za 6% u odnosu na 2019. godinu, a broj noćenja porastao je za 7%.

To znači da je došlo do godišnjeg povećanja od 12% u posetiocima i 10% u noćenjima.

Oživljavanje evropskog turizma uglavnom je posledica snažnih intra-regionalnih putovanja u Evropi, sa zemljama poput Nemačke, Francuske, Italije i Holandije.

Tradicionalne vruće tačke i skriveni dragulji sijaju

I poznate i nove destinacije u južnoj Evropi i na Mediteranu privlače posetioce u gomilama.

Srbija i Bugarska zabeležile su izuzetan rast posetilaca, za 40% i 29% u odnosu na 2019. godinu.

U međuvremenu, popularna mesta poput Malte (+ 37%), Portugala (+ 26%) i Turske (+ 22%) takođe doživljavaju turistički bum.

Nekoliko faktora doprinosi uspehu ovih destinacija:

  1. Iskustva sa vrednošću za novac

  2. Povoljni vremenski uslovi

  3. Raznovrsne ponude za različite preferencije putnika

Nordijske zemlje dobijaju vuču

Dok Južna Evropa ostaje najbolji izbor, nordijske zemlje takođe privlače više međunarodnih posetilaca.

Danska je zabeležila porast noćenja u inostranstvu od 38%, a slede Norveška sa povećanjem od 18% i Švedska sa 9%.

Ovaj trend pokazuje da je više ljudi zainteresovano za posetu mestima izvan tradicionalnih mediteranskih destinacija.

Baltički region se suočava sa stalnim izazovima

Za razliku od ukupnih pozitivnih trendova, baltički region i dalje zaostaje u oporavku turizma.

Letonija (-24%), Estonija (-16%) i Litvanija (-15%) imaju manje međunarodnih posetilaca nego u 2019. godini.

Ova razlika naglašava neujednačenu prirodu oporavka turizma širom Evrope.

Turistička potrošnja dostiže nove visine

Uprkos stalnim izazovima kao što su rastući troškovi i nedostatak osoblja, turistička potrošnja u Evropi raste.

Očekuje se da će posetioci potrošiti 800,5 milijardi evra u 2024. godini, što je 13,7% više nego prethodne godine.

Ovo povećanje potrošnje može se pripisati nekoliko faktora:

  1. Povećane operativne cene

  2. Povratak turista sa visokom potrošnjom iz azijsko-pacifičkog regiona

  3. Snažna potražnja za događajima i mešovitim poslovno-slobodnim putovanjima

Sektor smeštaja je imao velike koristi od ovog trenda, sa prihodom po raspoloživoj sobi za 5,4%, a stope popunjenosti porasle su za 1,8% u prvoj polovini godine.

La Clerecia Building in Salamanca

(Slika ljubaznošću Jose Francisco Fernandez Saura preko Pekels)

Najbolji izvođači u rastu prihoda od turizma

Nekoliko evropskih zemalja beleži značajan porast dolazne potrošnje:

  1. Španija: rast od 25%

  2. Grčka: rast od 25%

  3. Italija: rast od 20%

  4. Francuska: 16% rast

Pored toga, zemlje poput Hrvatske, Bugarske i Rumunije očekuju da će posetioci ostati duže u 2024. godini, što će verovatno povećati prihode od turizma.

Promena obrazaca putovanja i novih trendova

Evropski turistički pejzaž postaje sve raznovrsniji, a nove destinacije i tržišta dobijaju na popularnosti.

Ova promena je vođena nekoliko faktora:

  1. Potražite iskustva vrednosti za novac u netradicionalnim destinacijama

  2. Povratak putnika iz azijsko-pacifičkog regiona, posebno Kine

  3. Rastuća dostupnost i popularnost železničkog putovanja

Off-the-beaten-path destinacije u usponu

Putnici sve više traže jedinstvena i autentična iskustva, često u manje poznatim destinacijama.

Ovaj trend pokazuje izuzetan porast posetilaca u zemljama poput Albanije (do 86%) i Crne Gore (do 31%) od 2019. godine.

Prirodna ostrvska okruženja, kao što su Madeira u Portugalu i Magerøia u Norveškoj, takođe postaju popularni među turistima koji traže iskustva van utabanih staza.

Zabrinutost za održivost i prenatrpanost

Kako se broj turizma povećava, održivost je postala ključni pokretač pozitivne reputacije za destinacije.

Međutim, raste zabrinutost zbog socijalnih i ekoloških uticaja prenatrpanosti u tradicionalnim turističkim žarištima.

Železničko putovanje otvara nova vrata

Širenje železničkih kapaciteta daje putnicima više šansi da istražuju nova iskustva i destinacije širom Evrope.

Značajni događaji uključuju:

  1. Deutsche Bahn-ov porast od 21% na međunarodnim putevima između 2019. i 2023. godine

  2. Eurostar usluge se vraćaju na nivo putnika pre pandemije

  3. Španski železnički operater Renfe prodaje 500.000 karata u roku od šest meseci od pokretanja svoje francuske rute

Ovi železnički operateri planiraju da se dalje šire, naglašavajući sve veći značaj putovanja vozom u evropskom turizmu.

Anonymous diverse tourists exploring map during trip

(Slika ljubaznošću Villiam Fortunato preko Pekels)

Američki turisti pokreću evropski turistički bum

Američki turisti su se pojavili kao najbolje tržište izvora na dugim relacijama za evropski turizam.

Njihova potrošnja bila je ključni faktor u oporavku i rastu industrije.

Zapadnoevropske destinacije su posebno imale koristi od američkih posetilaca, koji čine 72% rekordnih turističkih troškova do sada ove godine.

Balansiranje bezbednosti i rasta turizma

Implementacija Evropskog sistema za informacije o putovanjima i autorizaciji (ETIAS) će uticati na posetioce koji nisu iz Evropske unije (EU), uključujući američke turiste.

Dok ETIAS ima za cilj da poboljša bezbednost i granične kontrole, uvodi nove zahteve za putnike:

  1. Online proces prijave za odobrenje putovanja

  2. Važi za više unosa tokom trogodišnjeg perioda

  3. Troškovi € 7 za putnike uzrasta 18-70

Ove promene mogu u početku izazvati određenu konfuziju za posetioce, ali se očekuje da će na kraju učiniti putovanje unutar šengenskog prostora lakšim.

Evropa se prilagođava novim trendovima rada i putovanja

Porast rada na daljinu doveo je do toga da više digitalnih nomada i dugoročnih putnika traže produženi boravak u evropskim destinacijama.

Ovaj trend dovodi do toga da zemlje preispitaju svoje vizne politike i stvore fleksibilnije opcije za ove posetioce.

Neki potencijalni uticaji uključuju:

  1. Uvođenje specifičnih viza za digitalne nomade u različitim zemljama EU

  2. Opcije produženog boravka za državljane koji nisu državljani EU

  3. Povećana potražnja za co-working prostorima i dugoročnim smeštajem

Balansiranje ekonomskih koristi i socijalnih razmatranja

Porast evropskog turizma i promena navika putovanja utiču na imigracionu politiku širom kontinenta.

Zemlje pokušavaju da uravnoteže privlačenje posetilaca i upravljanje dugoročnim boravkom:

  1. Pojednostavljeni procesi za sezonske radnike u turističkoj industriji

  2. Ponovna procena uslova za ulazak turista sa tržišta u razvoju

  3. Potencijalna prilagođavanja politike šengenskih viza za smeštaj dužih boravaka

Kako evropske zemlje prilagođavaju svoju imigracionu politiku, putnici mogu očekivati tekuće promene u zahtevima za vize i procedurama ulaska.

Od ključnog je značaja za posetioce da budu u toku sa najnovijim propisima kada planiraju svoja putovanja.

Dinamična budućnost za evropski turizam

Evropska turistička industrija doživljava izvanredan oporavak, sa rekordnim prihodima i novim obrascima putovanja koji oblikuju njenu budućnost.

Kako se destinacije prilagođavaju promenljivim preferencijama posetilaca i novim trendovima, turistička scena kontinenta nastavlja da se diversifikuje i razvija.

Putnici, profesionalci u industriji i kreatori politike moraju da ostanu fleksibilni kako bi osigurali održivi rast i nezaboravna iskustva za sve.