Kako će prevoznici koristiti ETIAS?

Kako će prevoznici koristiti ETIAS?

Međunarodni prevoznici i ETIAS

Prema statističkim podacima bilo je skoro dva miliona ilegalnih ulazaka u razne evropske i šengenske zemlje u 2015. Iz tog razloga, Evropska unija uvodi dva sistema elektronskog nadzora u borbi protiv rastuće plime nedokumentovanih putnika koji ulaze u Evropu koji izmiču trenutnim bezbednosnim proverama. Od 2021. godine posetioci Evrope koji trenutno uživaju bezvizni pristup biće obavezni da imaju odobrenje ETIAS-a (European Travel Information and Authorisation System) i svi evropski unosi i izlazi biće zabeleženi u digitalnoj bazi podataka Ulazni i Izlazni sistem (EES). Razlika između dva sistema je:

  • ETIAS uključuje proveru pre putovanja putnika i odobrenje je neophodno da bi državljani "treće zemlje" ušli, i putovali unutar, zemalja članica ETIAS-a
  • EES zamenjuje ručno pečatiranje pasoša i proverava se da li je određen broj kratkog boravka (90 dana u datom periodu od 180) jednokratnih ili više stavki koje je putnik koristio i identifikuje putnike koji su preterali prilikom prethodnih poseta

Između dva sistema predviđeno je da ETIAS i EES dramatično smanje broj posetilaca koji predstavljaju bezbednosni, kriminalni ili zdravstveni rizik, kao i da vode ažurnost o tome gde su putnici bili i koliko dugo. Mada će se novim merama graničnim vlastima pružiti više informacija o posetiocima njihove zemlje, one bi mogle da se pokažu kao problematične za vazdušne, morske i kopnene prevoznike koji će biti zaduženi za implementaciju novih šema.

Brodovi, avioni i ETIAS

Velika većina državljana "treće zemlje", koji će zahtevati odobrenje ETIAS-a posle 2021. godine, u Evropu će stići vazdušnim putem. Trenutno se od aviokompanija traži samo da dopreme listu putnika u avion graničnim vlastima te odredišne zemlje. Ovaj API (Advance Passenger Information) zatim proveravaju bezbednosne i kriminalističke agencije u vezi sa mogućim kriminalnim ili terorističkim vezama. Ukoliko nije posebno obaveštena, aviokompanija nema informacije u vezi sa pozadinom putnika i može samo da proveri da li su karte i pasoš važeći i po redu. Uvođenjem ETIAS-a i EES-a, avio kompanije će sada takođe biti odgovorne za proveru statusa putničkog ETIAS autorizacije i EES statusa.

Informacije i detalji putnika biće provereni na internetu u odnosu na bazu podataka Centralne jedinice ETIAS-a i EES zapise sa dozvolom ili odbijanjem putovanja koja se očekuju u roku od nekoliko trenutaka. Međutim, to možda neće uvek biti slučaj naročito u prvim danima ETIAS-a. ETIAS/EES detalji navedeni sistemu kontrole polazaka (DCS) na aerodromu za polazak moraju biti obrađeni putem novog protokola koji će biti poznat kao iAPI ili Interactive Advanced Passenger Information. Ovaj protokol je još uvek u ranoj fazi razvoja i brojni aerodromi još uvek nemaju mogućnost da se povežu sa sistemom. Kada iAPI sistem radi (i sve računarske greške sortirane) trebalo bi da bude moguće da zvaničnici aviokompanije dobiju instant prihvatanje ili poricanje u vreme prijavljivanja.

U autobusima

Implementacija ETIAS-a i EES-a na međugradskim i prekograničnim trenerima predstavlja pravu glavobolju za međunarodne kriminalističke službe i agencije za graničnu bezbednost. Kako putnici mogu da se ukrcaju i napuste turistički autobus ili trenera na brojnim mestima gotovo je nemoguće policiji situaciju iako nacionalne vlasti ETIAS-a rade na tom problemu i predviđeno je da operateri trenera imaju svoj sistem u roku od tri godine od uvođenja ETIAS-a. Za sada, operateri trenera neće biti odgovorni za proveru ETIAS i EES statusa putnika iako vozači i osoblje imaju pravo na to i mogućnost provere detalja putnika.

Procedura

Kao što je uvek bio slučaj, onus kada putuje je na putniku. Važeći pasoš sa odobrenjem ETIAS-a je obavezan i takođe može biti neophodno nositi dokumentaciju u vezi sa planovima i smeštajem. Na aerodromu ili luci za odlazak prevoznik će proveriti pasoš i ETIAS tako što će podatke proveriti putem baze podataka ETIAS i EES. Ovo je kombinovani upit i odgovor je takođe kombinovani odgovor obe agencije. Odgovor, koji bi trebalo da bude neposredan, biće ili dozvola za nastavak ili odbijanje putovanja. Međutim, treba imati u vidu da, iako je važeći ETIAS neophodan za evropska putovanja, to nije automatska garancija ulaska jer konačna odluka počiva na graničnoj bezbednosti zemlje koja se posećuje.

Kazne za prevoznike

Prevoznici će biti izloženi kaznama ako prevoze putnike u zemlje članice Šengena bez provere da li je svaki putnik odobrio ETIAS. Da bi se olakšalo praćenje pridržavanja pravila i propisa ETIAS-a, EU-LISA će zadržati evidenciju o postupanju prevoznika u evidenciji putničkih provera i prevoza u periodu od dve godine. Ako je utvrđeno da je prevoznik prevozio ETIAS-ovog putnika koji nije dobio odobreni ETIAS i kasnije mu je odbijen ulazak u E.E., onda će prevoznik biti odgovoran za prevoz odbijenog putnika van E.U. Postoje izuzeci od ovih kazni ako je, na primer, ETIAS sistem bio pod održavanjem duži period i prevoznik nije mogao da proveri putnika za odobreni ETIAS pre polaska.