Neizvesna putovanja za Britance u Evropi

Neizvesna putovanja za Britance u Evropi

Tesna većina

Velika Britanija je 2016. održala referendum i glasala – doduše sa samo malom većinom – da napusti EU pod uslovima člana 50, što je deo Lisabonskog sporazuma. Ukupno gledano, otprilike 52 odsto birača založilo se za odlazak, dok bi nešto više od 48 odsto volelo da ostane zemlja članica. Proporcije elektora koji su glasali za Brexit bile su znatno manje u Velsu, Škotskoj i Severnoj Irskoj, a sve to je imalo značajnu korist od subvencija EU tokom godina.

Novi propisi

Kada Velika Britanija napusti EU 29. marta 2019. godine, doći će do naknadnog perioda tranzicije. U vreme pisanja (oktobra 2018), u novinskim izveštajima se pominju diskusije o mogućem produženju posle decembra 2020. godine, mada je premijerka Tereza Mej naišla na otpor nakon što ga je predložila kod kuće.

Bez obzira da li će pregovori uskoro postići sporazum ili ne, britanski poslovni putnici i turisti verovatno će iskusiti dodatne troškove i birokratiju. Imajući to u vidu, najnoviji savet je da se pasoši obnove sa manje od godinu dana pre isteka roka. Obnavljanje sada bi trebalo da izbegne granične poteškoće kada putuje po ostatku Evrope ako Velika Britanija ne postigne dogovor o Brexitu.

Posle sledećeg marta, minimalni period važenja preostalog na pasošima putnika iz Velike Britanije mora da bude najmanje šest meseci, s obzirom da različiti propisi regulišu državljane trećih zemlju. Pored toga, posle sledećeg marta britanski državljani će verovatno morati da podnesu zahtev i za elektronsko odobrenje putovanja u kopnenu Evropu. Nasuprot tome, ne postoji trenutno donja granica za preostalo vreme pre isteka pasoša za državljane zemalja unutar Šengenske zone kada putuju unutar evropske vizne zone.

Promena zahteva

Prema savetu vlade, Agencija za pasoše Velike Britanije sada je prestala da dodaje ono što je poznato kao neiskorišćeno vreme za obnavljanje pasoša. To je ranije ustuknulo dodatnih devet meseci za prevremenu obnovu. Međutim, pomaci se više neće primenjivati, u skladu sa šengenskim zahtevima u odnosu na odlazak Britanije i Severne Irske iz EU. U odgovarajućem redu, HM Passport Office je stavio na raspolaganje alatku za proveru pasoša na mreži za vlasnike pasoša koji žele da provere svoja dokumenta.

U belom dokumentu u kojem je predložen novi zakon, Vlada Vestminstera je izloћio svoje predloge za bezvizna reciproиna putovanja, kako bi Velika Britanija i građani EU mogli da nastave slobodno da putuju zbog turizma. Međutim, Evropski parlament ili Savet mogli bi dobro da ponište ovaj aranžman, insistirajući da Britanci prvo dobiju odobrenje za onlajn putovanja preko ETIAS-a. Takve dozvole za putovanja u EU važiće tri godine i koštaće oko 6 funti (7€).

Primetno je da zemlje koje se ne sloћe u Šengenskoj zoni, kao љto su Bugarska, Hrvatska, Kipar i Rumunija, imaju specifične uslove za prijem. Nova pravila pasoša takođe će se odnositi na Kanalska ostrva, ostrvo Man i Gibraltar. U ovom trenutku, državljanima Irske Republike nisu potrebni pasoši za putovanje u Severnu Irsku ili Veliku Britaniju. Recipročni sporazum važi za britanske državljane.

Iako je obično potrebno samo oko tri nedelje za obnavljanje pasoša, ovaj preokret mogao bi da se produži ako obim obnavljanja pasoša bude veći nego inače. Uprkos tome, hitna pasoška služba nastaviće sa radom. Primetno je da posle marta 2019. godine, u pasošima Velike Britanije neće biti prikazan evropski dizajn naslovne strane i kasnije će se njihova boja promeniti u plavu boju.

Promenljivi izgledi za britanske putnike

U vezi sa razvojem situacije, vozačke dozvole u Velikoj Britaniji možda više neće važiti u Evropi posle Brexita. Zbog toga će međunarodne vozačke dozvole biti neophodne, uključujući, na primer, za praznična putovanja automobilom preko kontinentalnih trajektnih luka. Sa pozitivne strane (bar za sada), čini se da bi postojeći vlasnici kuća u Francuskoj mogli da dobiju povoljan tretman ako kupe svoju nekretninu pre Brexita.

Zemlje koje se nalaze u EEA (Evropskom ekonomskom prostoru) i EFTA (Evropska asocijacija za slobodnu trgovinu) uživaju slobodu kretanja unutar EU. Međutim, pravac pregovora o Brexitu i političko pozicioniranje sugerišu da takva privilegija možda neće važiti kada Velika Britanija napusti blok, uprkos želji da se pregovara.

Konačno, trenutni predsedavajući Evropskog saveta je Valentin Radev, bugarski ministar unutrašnjih poslova. U nedavnom intervjuu, gospodin Radev je ponovio kako će granične kontrole šengenske oblasti zaustaviti ili sprečiti dolazak nepoželjnih i ilegalnih imigranata na granicu. Pored toga, prema objavljenim informacijama EU, ETIAS će takođe unaprediti bezbednost, zaštititi javno zdravlje i smanjiti kašnjenja. Aviokompanije i trajekti odgovorni su za proveru pojedinačnih putnika pre ukrcavanja, dok će operateri trenera morati da se pridržavaju sistema u roku od tri godine od njegovog uvođenja.