Novi granični sistem EU izazvao zabrinutost za aviokompanije i putnike

Novi granični sistem EU izazvao zabrinutost za aviokompanije i putnike

Evropska unija napreduje sa planovima za pokretanje svog dugo odlaganog Sistema ulaska/izlaska (EES) u oktobru 2024. godine uprkos zabrinutosti aviokompanija i stručnjaka za putnu industriju u pogledu spremnosti projekta.

Predstoji nevolja za putnike u poslednjem trenutku

EES će zahtevati od aviokompanija da potvrde uslove putovanja putnika najmanje 48 sati pre polaska proverom njihovog statusa u bazi podataka EES-a.

Rajaner je tvrdio da bi ova politika iskljuиio prodaju karata u poslednjem trenutku, vaћnog toka prihoda.

"'Težak' rok od 48 sati je predugo. To će isključiti kasnu prodaju karata, što je izuzetno važan element prihoda Ryanaira (i drugih aviokompanija)", saopštila je aviokompanija Pred Evropskim odborom za nadzor Parlamenta Velike Britanije.

Rajaner je takođe pokrenuo pitanja sa pravilima EES-a za putnike o vizama za dug boravak, rekavši da će aviokompanije morati da sprovedu standardne provere viza za njih, što je dovelo do kašnjenja.

Aviokompanija je zabrinuta kako da se nosi sa prekidima sistema i ukrca putnicima kada nisu u mogućnosti da primaju poruke za ukrcavanje.

Sve u svemu, Ryanair žali zbog nedostatka informacija i mogućnosti testiranja koje su do sada pružene.

"Još uvek nije moguće pravilno testirati promene u našim sistemima zbog kašnjenja u obezbeđivanju probnih okruženja i mnogi aspekti sistemskih zahteva ili nam nisu precizirani ili nam jednostavno nisu jasni", navela je aviokompanija.

Velike promene za putnike po novom sistemu

EES predstavlja do sada najveću promenu granica EU.

Ona će sve stavke i izlaze iz Šengenske oblasti EU registrovati u centralnoj bazi podataka.

Sistem ima za cilj unapređivanje bezbednosti, sprečavanje ilegalne migracije i hvatanje u koštac sa prenaglašenjima.

Putnici će morati da obezbede otiske prstiju i biometriju lica na svom prvom EES susretu.

U narednim posetama u roku od tri godine, samo jednoj biometrologiji će biti potrebna provera, verovatno lice.

Biometrijski zahtevi podrazumevaju vreme obrade u lukama, železničkim terminalima i aerodromima koji će se znatno povećati.

Na graničnim punktovima u Velikoj Britaniji Luka Dover i Eurotunnel, na primer, prosečno vreme obrade automobila moglo bi da poraste sa ispod 60 sekundi trenutno na pet do sedam minuta za registraciju EES-a.

Eurotunnel je saopštio da će datum lansiranja EES biti u nedelju, 6. oktobra 2024. godine, iako vlasti EU još uvek nisu potvrdile datum.

Zabrinutost zbog prozivke velikog praska

Mada Evropska komisija veruje da će sve zemlje članice EU biti spremne za EES do jula 2024, eksperti za putnu industriju izrazili su sumnju u nametanje sistema preko svih granica istovremeno.

"Nama izgleda ludilo da preuzmemo svako granično mesto, od Norveške i Rusije na Arktiku do Bugarske i Turske na jugu biće spremno jednog dana. Ima mnogo više smisla testirati ga jednu po jednu fazu", rekla je jedna starija ličnost putovanja za Independent.

Međutim, Brisel insistira na jedinstvenom lansiranju kako bi se registrovali svi koji ulaze ili izlaze iz Evrope od prvog dana.

"Zemlje članice bi trebalo da budu spremne do kraja jula 2024.

Komisija hrabro tvrdi da će EES "uštedeti vreme" i učiniti putovanja u EU "efikasnijim".

Međutim, novi teret obrade za sada baca sumnju na ta obećanja.

Aviokompanije, putnici i granično osoblje suočiće se sa velikim adaptacijama kada veliki novi granični sistem zaživi.

Pred posetiocima EU nove prepreke

Sistem ulaska/izlaska stvoriće nove probleme za mnoge putnike u Evropu, uključujući one kojima su potrebne kratkoročne šengenske vize.

EES je preteča Sistema elektronskih putnih informacija i autorizacije (ETIAS) EU koji treba da bude pokrenut u maju 2025.

ETIAS zahteva od građana preko 60 zemalja, uključujući SAD i Veliku Britaniju, da dobiju odobrenje pre putovanja pre posete Šengenskoj zoni.

Kao i EES, ETIAS ima za cilj jačanje bezbednosti i smanjenje ilegalne migracije.

Stoga će se putnici uskoro suočiti sa dvostrukim zahtevima — registrovanje biometrijskih podataka u EES-u na svakom putovanju i obezbeđivanje prethodnog odobrenja ETIAS-a.

Dodatno vreme, troškovi i papirologija mogli bi da odvrate ležernije posetioce EU.

Poslovni putnici, studenti i oni sa dugoročnim šengenskim vizama mogli bi da se pozamaše na ponovljenim biometrijskim skeniranjima pod EES-om.

Povećana granična kašnjenja sistema takođe bi mogla da poremete prekogranična putovanja ili česta putovanja.

Novo poglavlje u imigracionoj politici EU

Sistem ulaska/izlaska predstavlja novo poglavlje u imigracionoj i graničnoj bezbednosnoj politici EU.

EES se proteže daleko izvan prethodnog fokusa Šengenske oblasti na kratkoročne vize.

Biometrijska baza podataka pratiće sve stavke i izlaze, uključujući državljane EU.

To omogućava mnogo strožije praćenje prezasićenja viza i nezakonitih boravaka.

Podaci EES-a takođe mogu da se unakrsno provere u odnosu na buduće programe kao što je ETIAS, pomažući u izgradnji šireg imigracionog sistema širom EU.

Neki kritikuju EES kao nesrazmeran i nametljiv.

Njen uspeh mogao bi da inspiriše Brisel da insistira na daljoj integraciji imigracione politike širom zemalja članica.

Međutim, ako program "pametnih granica" posustane, to bi moglo da oslabi argumente za veći nadzor EU nad pitanjem imigracije podele.

Predstoji veliki test za evropske granice

Pokretanje sistema ulazaka/izlaska predstavlja veliki test slučaj za evropske integracije i sposobnost EU da sprovodi tehnološke projekte širom kontinenta.

S obzirom da aviokompanije oglašavanje alarma o nedostatku pripreme i stručnjaci za putnu industriju dovode u pitanje prozivku "velikog praska", mnoge oči će biti uprte u to koliko veliki novi granični sistem zapravo funkcioniše kada ode uživo.

Ako države EU mogu efikasno da se pozamaše i efikasno upravljaju EES-om, to bi moglo da potvrdi viziju Brisela za širu integraciju u EU i modernizaciju tehnologije.

Međutim, neuredno pokretanje moglo bi da podstakne kritike briselske prenaglašenost i birokratije.

Putnici i vladini zvaničnici nadaće se da će se obećanja o nesmetanijim i sigurnijim granicama EU pokazati istinitim kada EES konačno stupi na snagu.

Za sada, neizvesnost ostaje u tome koliko je Evropa spremna da napravi ovaj veliki skok napred zajedno.