Obaveštajna agencija EU i ETIAS

Obaveštajna agencija EU i ETIAS

Evropski sistem putnih informacija i autorizacije (ETIAS) odgovor je Evropske unije na rastuću opasnost od terorizma i povećanje prekograničnog kriminala. Sistem je sličan američkom ESTA i dizajniran je da unapred pregleda nameru posetilaca Evrope i odbije pristup onima za koje se proceni da predstavljaju bezbednosni, teroristički, kriminalni ili zdravstveni rizik. Takođe je takođe predviđeno da informacije koje se nalaze u banci podataka Centralne jedinice ETIAS takođe mogu da se koriste kao protivteroristička pomoć u sklopu predložene zajedničke Obaveštajne agencije Evropske unije.

Obaveštajna agencija EU

Svaka od zemalja 27 članica Evropske unije vodi sopstveni obaveštajni program. To možda dobro funkcioniše za jednu zemlju, ali deljenje informacija sa drugom zemljom članicom često je problematičan, da ne pominjem spor, proces. Kako se kriminalne, terorističke i medicinske pretnje podjednako odnose na celu Evropu, a ne samo na jednu zemlju imalo bi smisla da se sve informacije dele. Deljenje obaveštajnih podataka bi značilo:

  • Pristup boljim i autiиnijim informacijama
  • Veće i brže operativne sposobnosti.
  • Poboljšana bezbednost od uočenih ili stvarnih pretnji.
  • Brže vreme odziva.
  • Ušteda na vreme i trošak.

U cilju postizanja tog cilja, vlasti Evropske unije istražuju moguće uvođenje autonomne zajedničke Obaveštajne agencije EU. Primarna svrha takve agencije bila bi borba protiv porasta terorističkih aktivnosti u Evropi, s kao što bi snage bezbednosti u svim zemljama članicama EU imale brz pristup biometrijskim i drugim identifikacionim informacijama o bilo kojim stranim državljanima koji su zabrinuti. Ako se podignu bilo kakve crvene zastavice u vezi sa posetiocem Evrope relevantne vlasti mogu da provere razne baze podataka, uključujući:

Evropski krivični dosijei i informacioni sistem

Dodavanje ličnih detalja i informacija uskladištenih u centralnoj bazi podataka ETIAS-a pružilo bi novoformiranoj Obaveštajnoj agenciji EU još više detalja koji se odnose na posete državljanima zemalja koje nisu članice EU i dodatno povećalo bezbednost prema zagovornicima plana. Mogućnost obezbeđivanja pristupa ETIAS-u trenutno istražuje agencija EU-Lisa, zadužena za hostovanjem podataka iz ETIAS-a.

Korišćenje ETIAS detalja

Prilikom podnošenja zahteva za ETIAS, koji će uskoro postati obavezan za nosioce pasoša koji nisu iz EU, a žele da posete Evropu, biće neophodno da se iznajme razni lični detalji i informacije. To uključuje osnove kao što su ime, adresa, starost, pol, mesto rođenja itd. Međutim, u prijavni formular su takođe uključena pitanja u vezi sa prošlim kriminalnim aktivnostima podnosioca zahteva, mogućim povezanostima sa terorizmom i detaljima ozbiljnih medicinskih stanja ili zaraznih bolesti. Informacije koje je dostavio podnosilac zahteva potom će proceniti Nacionalna jedinica ETIAS-a i dozvola za putovanje ili odobrena ili odbijena. Trenutno ne postoji ETIAS zahtev za biometrijske podatke kao što su otisci prstiju i skeniranje lica ili retinalnog sistema.

S tim što su informacije dostavljene na obrascu za prijavu prilično standardne, bile bi od ograničene koristi predloženoj zajedničkoj Obaveštajnoj agenciji EU, ali prvi put podnosioci zahteva takođe moraju da daju detalje o tome koja zemlja je prva destinacija i koje su, ako postoje, druge zemlje na itinereru. ETIAS takođe beleži prošlu istoriju evropskih destinacija koje je posetio jedan putnik. Ove informacije o putovanju bi mogle biti od neke koristi i to je taj aspekt ETIAS-a koji će najverovatnije biti iskorišćen kao izvor od strane nove obaveštajne agencije.

Centralno i fokusirano

U Evropskoj uniji trenutno postoji nekoliko odvojenih bezbednosnih i obaveštajnih ogranaka kriminalističkih službi, ali nijedan sa ukupnom snagom u celoj Evropi. Obaveštajno-situacioni centar EU (EU INTCEN) može se smatrati centralnom organizacijom za prikupljanje obaveštajnih podataka Evropske unije, ali to nije potpuna obaveštajna agencija i blisko sarađuje sa Evropolom na pitanjima evropske bezbednosti.

S obzirom na to da ne postoji jedinstvena vlast odgovorna za evropsku bezbednost neizbežno je da dođe do odlaganja, znakova upozorenja se propuštaju i prave greške. Udruživanje resursa svih različitih obaveštajnih agencija EU i stvaranje nove Centralne obaveštajne agencije EU sa isključivo odgovornošću za nadgledanje i efikasnije korišćenje informacija čini se da je najbolja upotreba svih raspoloživih resursa i zaštita cele Evrope od potencijalnih terorističkih činova.