Pariz zadržao prvo mesto kao najatraktivnija gradska destinacija na svetu u 2023.

Pariz zadržao prvo mesto kao najatraktivnija gradska destinacija na svetu u 2023.

Pariz je zadržao titulu najatraktivnije gradske destinacije na svetu za 2023. godinu, pokazuje godišnji Indeks top 100 gradskih destinacija Euromonitor International.

Globalna firma za istraživanje tržišta uporedila je 100 gradova sa 55 metrika koje obuhvataju ekonomske performanse, turizam, infrastrukturu, politiku, zdravlje i bezbednost i održivost.

Evropa dominira u Top 10

Sedam od 10 najboljih gradova u 2023. godini su u Evropi, a Dubai (drugi), Tokio (4) i Njujork (8) su jedine neevropske destinacije.

Tokio je prvi put ušao u prvih 10, pomerivši se na četvrto mesto zahvaljujući unapređenoj turističkoj infrastrukturi kao što je ublažavanje propisa COVID-19 i slabljenje jena koji privlači više posetilaca.

Dok je Evropa komandovala prvim mestima, Azija je zabeležila snažnu zastupljenost dalje na listi prvih 20 sa Singapurom (11), Seulom (14), Osakom (16) i Hong Kongom (17).

Najboljih 20 gradova ukupno su:

  1. Pariz, Francuska
  2. Dubai, Ujedinjeni Arapski Emirati
  3. Madrid, Španija
  4. Tokio, Japan
  5. Amsterdam, Holandija
  6. Berlin, Nemačka
  7. Rim, Italija
  8. Njujork, Sjedinjene Države
  9. Barselona, Španija
  10. London, Ujedinjeno Kraljevstvo
  11. Singapur
  12. Minhen, Nemačka
  13. Milano, Italija
  14. Seul, Južna Koreja
  15. Dablin, Irska
  16. Osaka, Japan
  17. Hong Kong, Hong Kong SAR
  18. Beč, Austrija
  19. Los Anđeles, Sjedinjene Države
  20. Lisabon, Portugalija

Pridošlice ušle u Top 100

Ove godine četiri novajlije ušle su na Euromonitorovu listu top 100: Vašington DC (48), Montreal (68), Santjago (88) i Viljnus (92).

Njihov dodatak bio je zahvaljujući poboljšanom učinku turizma.

Razvijena tržišta nastavila su da dominiraju na prvom mestu dok većina vodećih gradova dolazi iz zrelih ekonomija.

Međunarodni skok putovanja jak u 2023.

Prema euromonitoru, međunarodna putovanja su se snažno oporavila u 2023.

Isto mišljenje ponovila je i Svetska turistička organizacija Ujedinjenih nacija, koja je izvestila da će 2023. u međunarodnim putovanjima doći do oporavka od skoro 90 odsto nivoa pre pandemije.

Ključni faktor bio je ponovno otvaranje granica i uklanjanje pravila karantina, čime je kineski odlazni turizam vratio.

Predviđa se da će globalna turistička potrošnja dostignuti 1,7 triliona dolara u 2023.

Kada je reč o međunarodnim dolascima, Istanbul je zabeležio najveći rast na godišnjem nivou od 26 odsto, a slede ga London sa 17 odsto i Dubai sa 18 odsto.

Hong Kong (za 2.495 odsto) i Bangkok (za 142 odsto) zabeležili su najveća proširenja od kada su među poslednjim azijskim čvorištima koja su ponovo otvorena posle COVID-a.

Brige o održivosti i pretourizmu

Euromonitor je označio održivost i prenaglašavanje kao aktuelnu zabrinutost za globalne gradove.

Putnici sada traže ekološke sadržaje kao što su obnovljiva energija, zelena gradnja i prevoz bez emisija.

Gradovi povećavaju održivost kako bi povećali konkurentnost.

Međutim, prenaglašanost donosi izazove kao što su ekološka šteta i efekti na lokalne zajednice.

Neki gradovi su uveli ograničenja ili takse kako bi ograničili turiste. Drugi promovišu alternativne destinacije kako bi rasterali putnike.

Upravljanje rastom uz primenu održivih praksi ostaje važan akt balansiranja.

Outlook privremeno prigušen rizikom recesije

Gledajući unapred, Euromonitor očekuje da će pritisak troškova života i inflacija zaustaviti turističku potražnju u 2024-2025.

Potrošači će se verovatno odlučiti za jeftinije destinacije koje se bliže kući.

Alternativno, putnici će dati sve od sebe da putuju na destinacije sa budžetom.

Geopolitička nepostojanost takođe predstavlja rizik. Potencijalna globalna recesija mogla bi značajno da umanji skok turizma.

Šta to znači za posetioce EU

Fokus izveštaja na konkurentnost gradskih destinacija ima implikacije za posetioce EU u doba ETIAS-a.

ETIAS, Evropski sistem putnih informacija i autorizacije, pokreće se u maju 2025.

Građanima preko 60 zemalja biće potrebna onlajn propusnica ETIAS za posetu evropskoj Šengenskoj zoni.

Sa približavanjem zahteva ETIAS-a, rangiranje kao što je Euromonitor ukazuje koji gradovi bi mogli da postanu popularniji za putnike iz ETIAS zemalja koje putuju u EU.

Analiza može da pomogne ETIAS-u da istraži koje urbane vruće tačke treba uključiti u buduće evropske itinerere.

Uticaj na imigracionu politiku EU

Indeks takođe sugeriše kako bi unapređivanje konkurentnosti grada moglo da utiče na imigracionu politiku EU.

Zemlje EU moraju da privuku visokokvalifikovane talente da bi podstakle ekonomski rast.

U međuvremenu, ostarela populacija zahteva radno ostarele migrante.

Najbolje rangirani globalni gradovi su magneti za migrante i iseljenike koje zemlje EU žele da privuku.

Na primer, rang lista na 6. mestu u Berlinu ukazuje na to da nemačka prestonica nudi urbana iskustva koja traže imigranti poput tehnoloških radnika ili preduzetnika.

Dok države EU odmeravaju imigracione reforme, visoko bodovanje kao privlačna gradska destinacija biće ključna prednost.

Kreatori politike EU koji izrađuju imigracione strategije posle ETIAS-a moraju da uračunaju ono što njihove gradove čini magnetima za globalne talente u odnosu na urbane rivale.

Upravljanje delikatnom ravnotežom turizma

Indeks Euromonitor za 2023. godinu oslikava optimističnu sliku za oživljavanje globalnog turizma posle poremećaja COVID-19.

Gradovi kao što su Pariz i Tokio predvode čopor kao vrhunski magneti za međunarodne putnike.

Međutim, rast turizma donosi potencijalne štete kao što su prenatrpanost, štetnost životne sredine i efekti na živote stanovnika.

Gradovi moraju da naiđu na delikatnu ravnotežu između privlačenja posetilaca i ublažavanja loših strana turizma.

Održivost je ključna za rešavanje ovog izazova.

Gradovi bi trebalo da sprovode ekološke prakse dok marketinški kulturni objekti prevazilaze samo glavne atrakcije.

Upravljanje turističkim tokovima kako bi se izbegla prenatrpanost, uz ravnomernije širenje ekonomskih beneficija, od ključnog je značaja.

Izgledi se suočavaju sa neizvesnošću s obzirom na inflaciju i opasnost od recesije.

Međutim, čvrsta politika koja naglašava održivi razvoj može pomoći gradovima da napreduju kao atraktivne, ali ipak odgovorne destinacije.

Savitljivi putnici takođe mogu da se odluče za manje prometna mesta koja nude autentična lokalna iskustva.

Pažljivim planiranjem gradovi mogu da ožive turizam, istovremeno obezbeđujući da njegovi pozitivni uticaji nadmaše negativnosti. Ako se uradi kako treba, destinacije i posetioci mogu da napreduju.