Post-Lockdown turizam i transport u Evropi

Post-Lockdown turizam i transport u Evropi

Sredinom maja Evropska komisija sa sedištem u Briselu objavila je sveobuhvatna pitanja i odgovore na dokument u kojem je detaljno opisala kako očekuje da će turizam i transport evoluirati u zemljama EU posle COVID-19. Pored toga, brifing je uključivao preporuke o tome kako postepeno ukidati ograničenja, ponovo otvarati preduzeća i olakšavati putovanja. Ova poslednja tačka biće od posebnog interesa za građane i nove dolaske koji žele da imaju koristi od mogućnosti putovanja, bilo iz poslovnih, porodičnih ili ležernih razloga.

U nastavku, razgovaramo o sadržaju izveštaja EU o turizmu i transportu u maju 2020. Pročitajte više o tome kako smernice utiču na ljude koji putuju u Evropu i unutar nje, sa ili bez vize.

Vraćanje slobode kretanja u prethodno vreme

Posle dugotrajnog zatvaranja, mera karantina i zatvorenih granica prolećnih meseci, EU želi da se domaća putovanja vrate čim epidemiološka razmatranja dozvole. Međutim, održivost putovanja u Evropu izgleda da zavisi od situacije u svakoj odredišnoj državi. Iz tog razloga, postepeno ublažavanje ograničenja izgleda verovatno, a kontrole su progresivno ukinute između zemalja EK koje su se našle u sličnim fazama.

Imajući u vidu gore navedene tačke, Evropski centar za prevenciju i kontrolu bolesti (ECDPC) namerava da održi epidemiološku mapu koju će Komisija koristiti za postavljanje i preispitivanje politike. Želja je da se uspostavi, gde god je to izvodljivo, blok zemalja sa uporedivim zdravstvenim situacijama u kojima isti ili sličan tretman važi i za putnike. Stoga se ukidanje ograničenja može ravnomerno primeniti na državljane EU i stanovnike zemalja članica koji su zabrinuti – bez obzira na nacionalnosti pojedinaca. U svojim razmatranjima, članovi Komisije su se znali da takođe nameravaju da razmotre socijalne i ekonomske faktore.

Održavanje zdravlja

Uprkos tome, zvaničnici su istakli potrebu da se nastavi primena mera obuzdavanja, uključujući higijenu i socijalno distanciranje tokom čitavih putovanja, bilo da se radi o kopnu, vazduhu ili moru. U najmanju ruku, ove bezbednosne mere predostrožnosti primenjivaće se i na graničnim kontrolama i prelazima EU u svim zemljama članicama, uključujući one unutar Šengenske oblasti -- poznate i kao evropska vizna zona -- kao i u zemljama povezanim sa Šengenom. Zvaničnici su značajno pomenuli i mogućnost povezivanja regiona Zapadnog Balkana sa implementacijom zajedničke mape puta sa progresivnim olakšavanjem mera javne zdravstvene bezbednosti u svetlu pandemije COVID-19.

Kao što je kratko detaljno opisano, u prvoj fazi plana EU došlo je do postepenog ukidanja graničnih ograničenja, sa nesmetanom tranzicijom kako bi se omogućila putovanja iz profesionalnih i ličnih razloga, uključujući neki turizam. Zatim, napredovanje u drugu fazu predviđa dalju deeskalaciju ograničenja i značajnije ukidanje kontrola na unutrašnjim granicama. Putovanja bi ponovo trebalo da budu moguća širom evropskog bloka u sve svrhe, uz zadržavanje suštinskih zdravstvenih i higijenskih preporuka.

U korist toga, EU očekuje da zemlje članice javno objavi trenutne nivoe bezbednosnih upozorenja i ograničenja putovanja putem redovno ažuriranih kanala komunikacije. Tako potencijalni posetioci mogu da pristupe autiиne informacije u vezi sa trenutnom zdravstvenom situacijom u svakoj evropskoj zemlji. Pojedinci koji putuju između zemalja biće pojedinačno odgovorni za praćenje zdravstvenih preporuka. U interesu transparentnosti, EK namerava da nastavi da ažurira svoje internet strane listom unutrašnjih graničnih kontrola, detaljima lokalnih protokola i drugim relevantnim informacijama.

Bezbedno putovanje

U međuvremenu, obnova bezbednog prevoza zavisi od zaštite zaposlenih i putnika. U skladu sa tim, preporuke EU uključuju:

  • Podsticanje onlajn prijavljivanja za prelazak leta i trajekta koji prelaze putnike što je više moguće, čime se smanjuju redovi unutar aerodromskih i morskih terminalnih zgrada.
  • Raspoređivanje efikasne fizičke zaštite pomoću barijera i druge opreme.
  • Fizičko distanciranje na punktovima za prtljag, tokom bezbednosnih provera i u blizini vrteški za prikupljanje prtljaga.
  • Obavezuje putnike da nose obloge za lice kada nije moguće adekvatno pridržavati se distanciranja preporuka.
  • Dodeljivanje dovoljno prostora u vozovima, autobusima i trajektima kako bi putnici koji ne žive u istom domaćinstvu mogli da sede odvojeno, dakle sa dovoljnom udaljenošću da smanje mogući prenos virusa.
  • Nastavljamo da činimo ručno saniranje gela i dezinfekcionih proizvoda dostupnim za higijenu i zaštitu.
  • Poboljšana ventilacija u smeštaju putnika.
  • Redovno čišćenje putničkih vozila, aviona i morskih plovila.

Praćenje bezbednosti aerodroma

Konačno, Agencija Evropske unije za bezbednost vazduhoplovstva objavila je globalnu listu aerodroma sa unapređenim postrojenjima za dezinfekciju aviona. Iako se u odricanju odgovornosti navodi da EASA lista aerodroma ne odražava ograničenja putovanja ili zahteve javnog zdravstvenog karantina, ona predstavlja dodatni sloj zaštite za putnike i avione.

Organizacija je značajno sastavila listu na osnovu informacija dobijenih od zemalja članica EASA, Svetske zdravstvene organizacije i ECDPC- a. Faktori koji se takođe razmatraju uključuju broj aktivnih i oporavljenih slučajeva, testove po stanovnicima i smrtne slučajeve, veličinu svakog aerodroma i oblast ili stanovništvo kojima služi.

Reference

  • https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_20_870
  • https://www.easa.europa.eu/SD-2020-01/Airports