Potražnja za putovanjem avionom blizu nivoa za 2019. godinu, prema IATA

Potražnja za putovanjem avionom blizu nivoa za 2019. godinu, prema IATA

Međunarodna potražnja za vazdušnim putovanjem dostigla je 99 odsto nivoa pre pandemije u novembru 2023. godine, pokazuju podaci Međunarodne asocijacije za vazdušni saobraćaj (IATA)..

Snažan skok odražava želju putnika da ponovo lete posle poremećaja COVID-19.

Industrija dostigla ključnu prekretnicu, nadmašila nivoe za 2019.

Globalni vazdušni saobraćaj porastao je za 29,7 odsto u novembru 2023. u odnosu na isti mesec 2022. godine.

Ukupan broj putničkih kilometara prihoda (RPKS) iznosio je 99,1 odsto nivoa iz novembra 2019.

Nekoliko tržišta nadmašilo je odrednice za 2019.

Domaća putovanja u celini popela su se 6,7 odsto iznad novembra 2019. godine, podstaknuta robustnom potražnjom u Kini i SAD.

Kina je zabeležila porast od 272 odsto u odnosu na prošlu godinu, uz ublažavanje stroge politike nulte COVID.

Američki domaći RPKS dostigli su visinu svih vremena, što je za 9,1 odsto više u odnosu na novembar 2019.

"Približavamo se sve bliže nadmašivši vrhunac 2019. godine za putovanje avionom", rekao je generalni direktor IATA Vili Volš. "Ekonomski vetrovi ne odvraćaju ljude od odlaska na nebo."

Međunarodni skokovi u saobraćaju ali ostaju ispod 2019

Mada zaostaju za domaćim putovanjima, međunarodni RPKS takođe je ostvario značajan napredak.

Azijsko-pacifički region predvodio je juriš sa povećanjem od 63,8 odsto u odnosu na prošlu godinu.

Svi regioni pokazali su snažna poboljšanja u odnosu na 2022.

Ukupan međunarodni saobraćaj iznosio je 94,5 odsto obima u novembru 2019.

Snažan skok dolazi uprkos ekonomskoj neizvesnosti i geopolitičkim tenzijama.

"Međunarodna putovanja ostaju 5,5 odsto ispod nivoa pre pandemije, ali se taj jaz brzo zatvara", rekao je Volš.

Održiva goriva kritična za dekarbonizaciju

Avio-industrija pristala je da ostvari neto nultu emisiju do 2050.

Pošto su putovanja povratila zamah, Volš je naglasio da su održiva vazduhoplovna goriva (SAFs) od suštinskog značaja za dekarbonizaciju.

"Svaku kap SAF-a ikada napravljenu kupile su i koristile [aviokompanije]", rekao je on. "Jednostavno nema dovoljno proizvodnje."

Na nedavnim konferencijama o održivosti, vlade su postavile ciljeve za jačanje upotrebe SAF-a.

Međutim, mere politike su do sada zaostajale za ciljevima.

"Gledamo da 2024.

Tailwinds and Headwinds

Najnoviji podaci pokazuju živahno oslikavanje putovanja avionom dok industrija za sobom ostavlja najgore uticaje pandemije.

Potražnja putnika pokazala se otpornom uprkos inflaciji i ekonomskoj neizvesnosti.

Domaća tržišta nadmašuje nivo iz 2019. u mnogim zemljama.

Zamajac ukazuje na potpuni globalni oporavak ove godine, ako se ne izloћe neoиekivani љoci.

Međutim, neizvesni ekonomski uslovi i geopolitičke krize potencijalno bi mogli da ometaju napredak industrije.

Put ka dekarbonizaciji takođe ostaje dug bez snažnije podrške vlade održivim gorivima.

Skok putovanja doneo olakšanje za vize

Ponovno oživljavanje putovanja avionom dobro utiče na posetioce Evropske unije (EU) koji planiraju putovanja u 2024.

S tim što se globalni obim putnika bliži potpunom oporavku, potražnja će verovatno opstati na robusnim nivoima.

To bi moglo da podstakne ažuriranje prozivke Evropskog sistema putnih informacija i autorizacije (ETIAS) 2025.

Ublažena vizna politika mogla bi da se pojavi u trenutku kada se zemlje EU nadmeću za turistička i poslovna putovanja u post-pandemijsko doba.

Šema ETIAS-a takođe ima za cilj jačanje bezbednosti od strane putnika koji su unapred pregledali vize.

Sistem bi mogao da vidi adaptacije kako bi se izbalansirala poboljšana bezbednost sa pogodnostima putnika ako volumeni nastave da rastu.

Prilika za privlačenje globalnih talenata

Skok putne industrije poklapa se sa manjkom radne snage u mnogim zemljama EU.

Avio-poslovanje i globalni turizam pretrpeli su dvocifrene gubitke radnih mesta tokom zaključavanja COVID-a.

Dok upražnjena mesta otiču širom avijacije, gostoprimstva i drugih sektora, oporavak pruža državama EU šansu da privuku međunarodne radnike.

Zemlje bi mogle da iskoriste lakša vizna pravila u okviru programa ETIAS za regrutovanje talenata na globalnom nivou.

S tim što putovanja ponovo slobodno teku, zemlje članice EU imaju priliku da svoje zemlje izloћe kao napredna mesta za posetu, prouиavanje, rad ili pokretanje biznisa 2024.

Next Phase Hinges on SAF Scale-Up

Nagli skok putovanja avionom odražava njegovu ogromnu vrednost u povezivanju ljudi i ekonomskom rastu.

Posle tri mučne godine, industrija je na vrhuncu potpunog vraćanja obima na nivo iz 2019.

Vitalna sledeća faza zahtevaće usaglašene napore za ubrzavanje proizvodnje i usvajanje održivih goriva.

S tim što će snažna potražnja za putovanjima opstati, rast tehnologije zelene avijacije mora da održi tempo.