Potvrđeno pokretanje šeme ulaska/izlaska iz EU za 2024.

Potvrđeno pokretanje šeme ulaska/izlaska iz EU za 2024.

Dugo odlagana šema ulaska i izlaska (EES) Evropske unije (EU) konačno će biti pokrenuta 6. oktobra 2024. godine, navodi se u potvrdi Independenta iz Eurotunela, operatera železničke pruge Kanal tunel između Francuske i Velike Britanije.

Cilj EES-a je da ojača granice EU zahtevajući od putnika izvan Unije da obezbede biometrijske podatke kao što su otisci prstiju svaki put kada uđu ili izađu.

Odloženo pokretanje

Lansiranje je više puta odlagano dok su se zemlje EU borile da integrišu svoje granične sisteme sa centralnom bazom podataka EES- a.

Francuska je izričito zatražila odlaganje EES-a do završetka Olimpijskih igara u Parizu 2024. godine kako bi se izbegla odlaganja putovanja tokom takmičenja.

Eurotunnel je podelio novi datum lansiranja za 2024. godinu, mada ga zvaničnici EU tek treba da potvrde.

Članovi će morati da provere spremnost u avgustu 2024.

Biometrijski zahtevi za usporeno putovanje

EES će zameniti pečatiranje pasoša automatizovanim sistemom za registrovanje biometrijskih podataka putnika.

Ovo je namenjeno unapređivanju bezbednosti i uštedi vremena graničnim agentima, ali bi moglo da uspori putovanja.

Eurotunnel očekuje da će novi zahtevi povećati vreme obrade automobila na granici Francuske i Velike Britanije sa manje od 60 sekundi na pet do sedam minuta po vozilu.

Kompanija troši 78 miliona evra za stvaranje prostora za putnike da izađu iz vozila i obezbede biometriju na svojim terminalima u Francuskoj i Velikoj Britaniji.

Ograničenja ivica problematična

Smeštaj dodatnih koraka za obradu predstavlja izazove, posebno na francuskom ulazu u tunel Lamanš i luku Dover u Velikoj Britaniji.

Obe lokacije se suočavaju sa ograničenjima prostora sa ograničenim opcijama za proširenje kapaciteta.

Generalni direktor Luke Dover Dag Banister nazvao je tu oblast "zidom od cigala", rekavši da bi redovi vozila brzo mogli da narastu do nekomplikovnog nivoa.

Ciljanje nesmetanog putovanja na Olimpijadu

Francuska je datum lansiranja 2024. delimično pogurala kako bi izbegla poremećaje tokom Olimpijskih igara u Parizu u julu i avgustu.

Hiljade posetilaca ući će u Francusku preko luka i aerodroma, što nesmetano poslovanje čini prioritetom.

Nikolas Paulisen iz Sindikata francuskih aerodroma rekao je da će Francuska biti spremna uprkos odlaganju EES- a.

"Bićemo spremni, posebno jer smo sigurni da će sada EES početi posle Olimpijade, čak možda i početkom 2025."

Francuska je naručila 544 kioska i 250 tableta od Tejlsa za prikupljanje biometrija putnika na granicama.

U Parizu su u toku testovi pre kompletne prozivke.

Sledeći koraci nakon pokretanja

Otprilike šest meseci nakon pokretanja EES-a, EU planira da zahteva dodatno odobrenje pre putovanja pod nazivom ETIAS (European Travel Information and Authorization System) od državljana zemalja koje nisu članice EU.

ETIAS aplikacije će takođe prikupljati lične podatke kako bi identifikovale potencijalne bezbednosne pretnje.

ETIAS je prethodno trebalo da debituje u maju 2023.

Nije određen čvrst datum početka, ali procene ukazuju na prvu polovinu 2025.

Uloga Velike Britanije

Iako više nije članica EU, Velika Britanija je učestvovala u razvoju EES-a pre Brexita.

Sistem će se primenjivati na državljane Velike Britanije koji putuju u zemlje EU, osim Irske i Kipra.

Zvaničnici EU promovišu EES kao poboljšanje efikasnosti putovanja putem automatizacije.

Međutim, potreba za dodatnim proverama dokumenata i biometričkim sredstvima može da nadmaši svaku vremensku uštedu samo od efikasnije kontrole pasoša.

Putnici će se susresti sa novim zahtevima na svim spoljnim granicama EU, kao i u Švajcarskoj, Norveškoj, Islandu i Lihtenštajnu.

Samo redovni nosioci pasoša EU nastaviće slobodno da prelaze granice kada sistem stupi na snagu.

Digitalni nomedovi, studenti i porodice suočavaju se sa novim barijerama

Novi sistem EES fokusiran je na kratkoročne posetioce, ali bi takođe mogao da utiče na dugoročne imigrante i putnike koji planiraju produženi boravak unutar EU.

Porodice koje imigriraju zajedno morati će da pruže biometrijske podatke za svakog člana prilikom ulaska ili izlaska iz EU.

Na taj način se stvaraju dodatna opterećenja dokumentacije u poređenju sa trenutnim sistemom pečata.

Studenti koji studiraju u inostranstvu u Evropi naići će na isti biometrijski proces po dolasku u školu i povratku kući na pauze.

Dodatni koraci mogli bi da frustriraju studente koji se već kreću kroz složene vizne propise.

Digitalni nomedovi i udaljeni radnici koji mesecima borače u raznim zemljama EU morati će da daju otiske prstiju i fotografije na svakoj granici.

Ova nedaća mogla bi da odvrati nomedove od čestog kretanja između zemalja EU.

Ukupno gledano, EES dodaje biometrijski uslov koji se ponavlja za sve državljane koji nisu članice EU koji putuju međunarodno u, iz ili unutar Evrope.

Mada nije prepreka turizmu i kratkim putovanjima, to bi moglo da obeshrabri dugoročni boravak državljana trećih zemlju.

Nove granične kontrole usklađene sa oštrijim imigracionim stavovima

Predstojeće pokretanje EES-a odraz je širih napora EU da pooštri spoljne granice i ograniči imigraciju kroz strože provere identiteta.

Novi granični sistem stvara ogromnu bazu podataka o biometrijskim podacima za državljane koji nisu državljani EU koji ulaze u region.

Ovo prošireno prikupljanje i skrining podataka poravnava se sa antiimigracionom politikom među zemljama članicama EU.

Na primer, Francuska, Austrija i Danska založile su se za procenu zahteva za azil izvan EU i deportaciju više odbijenih podnosilaca zahteva.

Njihove vlade podržavaju EES kao način da se bolje nadgleda i ograniči imigracija.

Međutim, moćne članice EU kao što je Nemačka zalažu se za otvoreniju imigracionu politiku za popunjavanje ekonomskih potreba.

Oni prihvataju EES uglavnom kao bezbednosno sredstvo, a ne kao potpuni imigracioni ivičnjak.

Stoga, dok EES uvodi ujednačene granične kontrole širom EU, članice zadržavaju različite pristupe upravljanju migracijama i azilom.

Trajni uticaj na imigracione stope i dalje je neizvestan.

Obazrivo obezbeđenje ili preterana birokratija?

Pristalice smatraju da su EES i ETIAS ključni za identifikovanje potencijalnih terorista i drugih bezbednosnih pretnji.

Međutim, kritičari tvrde da sistemi stvaraju nepotrebne probleme za zakonite putnike.

Registracijom detaljnih ličnih informacija o svim posetiocima koji nisu iz EU, EES i ETIAS pružaju vlastima više podataka za ekranizovanje rizika.

Ipak, to dolazi po cenu dodatnih provera dokumenata koje bi mogle da ometaju turizam i poslovna putovanja.

EU nastavlja da promoviše slobodu kretanja unutar Šengenske oblasti, ali neki smatraju da nove granične kontrole podrivaju tu slobodu.

Funkcionalnost EES-a u stvarnom svetu i njegov uticaj na putovanja ostaje da se vidi posle lansiranja 2024.