Zabrinutost zbog poremećaja španskog turizma posle Brexita

Zabrinutost zbog poremećaja španskog turizma posle Brexita

Uvod

Španska turistička kancelarija izrazila je ozbiljnu zabrinutost zbog uticaja Brexita na turizam. Govoreći na konvenciji o putovanjima Havijer Pinjanes, direktor španske turističke kancelarije, izjavio je da bi "bez dogovora Brexit" bio potencijalna ekonomska katastrofa za njegovu zemlju. Tokom visoke sezone preko 50.000 Britanaca svakog dana stiže u Španiju, a nekoliko miliona posećuje zemlju svakog leta. Kao članice Evropske unije ovo je bila jednostavna i jednostavna procedura za britanske putnike ali to treba da se promeni posle Brexita u martu 2019.

Mogući problemi

Britanci koji žele da provedu odmor u Španiji mogli bi da se suoče sa mogućim problemima. Posle Brexita, letovima koji potiču iz Velike Britanije i dalje će biti dozvoljeno da lete iznad preostalih država EU ali neće imati zakonsko pravo da sleću ni u koju od zemalja članica. Pored toga, britanskim turistima će verovatno biti potreban neki oblik evropske vize koji će dodati dodatne troškove i opterećujuću papirologiju za praznik. Čak i sa prihvatljivim britanskim pasošem i evropskom vizom još uvek je neizvesno da li će posetioci biti obuhvaćeni postojećim recipročnim sporazumom o zdravstvenom pokrivanju.

Dvosmerna ulica

Dok će Britanci koji žele da posete Evropu naići na nove probleme, isto važi i za Evropljane koji žele da provode vreme u Velikoj Britaniji. Mnogi evropski državljani putuju nacionalnom ličnom kartom i ne poseduju pasoš. Ova lična karta je trenutno dovoljna za ulazak u Veliku Britaniju ali ne još dugo. Britanija namerava da zahteva da svi posetioci EU nose važeći pasoš za ulazak u Veliku Britaniju i to će takođe uskoro morati da bude odobren ETIAS (European Travel Information and Authorisation System). Ovaj uslov bi mogao da dovede do značajnog pada broja turista koji posećuju Veliku Britaniju, jer bi mnogi Evropljani mogli dobro da odluče da poseta Velikoj Britaniji nije vredna podnošenja zahteva za pasoš i odobrenja ETIAS-a.

Neizvesnost je izvesna

Dok se ne dogovori o Konačnom Brexitu i dok se ne postignu detalji postoji mnogo neizvesnosti u pogledu budućnosti putovanja između Evrope i Britanije. Vrlo je verovatno da će državljaniMa Velike Britanije biti potrebna evropska viza (ili bar šengenska viza) za putovanje unutar šire evropske oblasti dok će putnicima iz drugog pravca biti potreban pasoš i verovatno neki vid izdavanja vize ili odobrenja za ulazak. Prava putnika u avionu na nadoknadu i prekomorske zdravstvene sporazume su drugi subjekti otvoreni za debatu. Jedino što je sigurno je da će se bescarini dodaci između dva entiteta vratiti iako je čak i to predmet neke diskusije i tumačenja.

Gibraltar će uzdrmati brod za Brexit

Iako ima manje od 50.000 stanovnika mala britanska prekomorska teritorija Gibraltara treba da izazove veliku glavobolju predlozima britanske vlade o Brexitu. U nedavnom intervjuu glavni ministar te teritorije Fabijan Pikardo izrazio je mišljenje da je Gibraltaru potrebno drugačije izlazno rešenje od Evropske unije od Britanije zbog statusa "razlikuju se članstvo" unutar EU. Pikardo je objasnio da, s tim što Gibraltar ima granicu sa šengenskim zemljama EU pitanje slobode kretanja, migracija i putovanja treba tretirati drugačije nego pitanje Republike Irske i Severne Irske.
S obzirom na to da je Brexit stupio na snagu u martu 2019. godine, još uvek postoje brojna pitanja koja treba rešiti. Gibraltar je glasao za ostanak unutar EU još 2016. godine ali će sada biti primoran da ode pošto se glasanje o Brexitu u Britaniji odnosi i na tu teritoriju. Članice Evropske unije od 1992, starosedeoci Gibraltara takođe uživaju britansko državljanstvo od 2002. Dok neki prihvataju i pozdravljaju Brexit postoje i drugi koji ga gledaju sa skepticizmom.

Finansijska katastrofa

96 odsto stanovništva Gibraltara glasalo je za ostanak u Evropskoj uniji na referendumu 2016. godine i mnogi od tih protivnika Brexita tvrde da bi izlazak iz EU mogao da ima ozbiljne finansijske implikacije za Gibraltar. Ekonomija se oslanja na trenutni lak pristup i EU i britanskom tržištu za svoje glavne izvore prihoda, uključujući finansijske usluge, onlajn kockanje i turizam. Britanske finansijske i kockarske kompanije možda više neće nalaziti Gibraltar kao odgovarajuću ili pozdravljaju bazu za svoje aktivnosti, jer trenutna poreska situacija izgleda da će se promeniti. S tim što se sada očekuje da će evropski vizni sistem važiti za britanske državljane, moglo bi doći do ozbiljnog pada broja turista koji posećuju Gibraltar. Slično tome, građani Gibraltara takođe mogu zahtevati evropsku ili šengensku vizu da bi posetili preostale zemlje EU. Razgovori u vezi sa tačnim uslovima povlačenja Britanije su u toku ali izgleda da će britanska teritorija izgubiti u manjoj ili većoj meri ukoliko se posebni uslovi ne primene na situaciju u Gibraltaru.

Rezervacija evropskih letova posle Brexita

Letovi između Britanije i kopnene Evrope podležu izuzetno visokim bezbednosnim standardima koje kontroliše Evropska agencija za bezbednost vazduhoplovstva (EASA). Posle Brexita, EASA više neće biti odgovorna za letove iz Britanije koji bi – u teoriji – mogli da vide pad ovih standarda jer bi postojala dva tela odgovorna za održavanje bezbednosti. Još uvek postoji izvesna neizvesnost oko tačnog uticaja Brexita na letove između Britanije i Evrope. Britanski sekretar za saobraćaj Kris Grejling očekuje da će se uzajamnim aranžmanom letovi nastaviti sa malim ili nikakvim prekidom usluge dok budžetska aviokompanija Rajaner govori o "izrazitoj mogućnosti" da se letovi prizemlje na neodređeno vreme.

Putnici koji nameravaju da putuju između Britanije i Evrope u nedeljama neposredno posle Brexita nisu voljni da naprave aranžmane dok takva neizvesnost postoji. Mogućnost otkazivanja letova i rizik od gubitka bilo kakvih povezanih rezervacija putovanja i smeštaja mora se smatrati problematičnim dok se ne dogovori sveobuhvatni dogovor sa Evropskom komisijom. U nedavnim razgovorima u Briselu provizorno je predloženo smanjenje prava putnika na potraživanja i eventualno prepolovljivanje povraćaja novca zbog kašnjenja i otkazivanja. Britanska vlada je, s druge strane, navela da će pravila i smernice za kompenzaciju ostati nepromenjene posle Brexita. To bi moglo da dovede do pravnih neizvesnosti oko nadoknade u mnogim slučajevima jer bi, na primer, francuska aviokompanija koja posluje između Velike Britanije i Francuske bila regulisana i zakonima EU i Britanije o potrošačima.