Šema za izlazak iz EU mogla bi da izazove 14-časovne granične redove

Šema za izlazak iz EU mogla bi da izazove 14-časovne granične redove

Dugi redovi i rasprostranjeni poremećaji mogli bi da očekuju putnike u Evropsku uniju (EU) kada Unija sprovede svoju šemu ulaska i izlaska (EES) u oktobru, navodi se u oštrim upozorenjima dostavljenim Evropskom odboru za nadzor Parlamenta Velike Britanije.

Cilj EES-a je da pojača granične provere prikupljanjem biometričkih podataka od državljana koji nisu državljani EU koji ulaze i izlaze iz regiona.

Međutim, dokazi podneti Komitetu pokazuju da bi inicijativa mogla loše da oslabi operacije na lukama i železničkim terminalima koji nemaju dovoljno kapaciteta da se nose sa dodatnim vremenom obrade.

Najgori slučaj: 14-časovna granična čekanja

Savet Ešford Borou rekao je odboru da bi neuspeh da se "upotrebljivi sistemi" u potpunosti pokrenu za pokretanje EES-a mogao, u "razumno najgorem slučaju", da izazove zapanjujuće 14-časovne redove u luci Dover.

Savet je saopštio da bi prekid vitalnog prelaza Lamanš potom mogao da se prelije, ometajući pristupne puteve i ometajući protok saobraćaja ka drugim ključnim regionalnim saobraćajnim vezama kao što je železnička linija Eurotunnel.

Dokazi saveta pojačavaju zabrinutost turističkog tela Posetite Kenta zbog lokalnih ekonomskih posledica.

Podaci "Visit Kenta" pokazuju da su čak i kratkoročna kašnjenja luka u prošlosti izazvana upravljanjem saobraćajem "Operacija Brok" koštala turistička preduzeća kupce i prihode.

Stres oko saobraćajne infrastrukture

Eurostar i operateri tunela Lamanš i drugih tranzitnih tačaka koje opslužuju Veliku Britaniju i kontinentalnu Evropu takođe su upozorili da EES nije dizajniran sa svojim jedinstvenim kapacitetom i izazovima rasporeda na umu.

Oni su rekli da bi redovi za kontrolu pasoša mogli brzo da izmame kontroli u špicu putovanja kada se uvedu dodatne provere identiteta.

Firma za brze pruge Haj Spid 1 rekla je komisiji za proveru da je nedostatak planova da se putnicima dozvoli da unapred registruju biometrijske podatke na internetu pre putovanja još jedna glavobolja koja se nazire.

U izveštaju se tvrdi da bi ključni terminali kao što je stanica Sveti Pankras u Londonu mogli da se suoče sa "ogromnim pritiskom" dok granično osoblje rešava potpuni proces prikupljanja podataka na licu mesta.

Neradni rok za nesmetano prozivku

Dovožeći u pitanje izvodljivost tesnog vremenskog okvira implementacije EES-a od evropske komisije, Haj Spid 1 je zaključio: "Postizanje prihvatljivog nivoa usluge prvog dana u svim zemljama članicama EU verovatno će biti nemoguće".

Savetovala je postepeno uvođenje, postepeno uvođenje bilo bi od suštinskog značaja da se izbegne "ozbiljan poremećaj".

Delovanje brzo radi sprečavanja 'alarmantnih' rizika

Reagujući na dokaze o rizicima koji okružuju EES, predsednik odbora za proveru ser Vilijam Keš rekao je da se njime slika "alarmantna slika" potencijalnih "redova dužih od 14 sati" i vozila "potkresana duž glavnih puteva" u Kentu.

Ser Keš je zaključio: "Jasno je da bi ova politika mogla da ima veoma ozbiljan uticaj, ne samo za turiste i turističke operatere, nego i za lokalna preduzeća. Preklinjem donosioce odluka sa obe strane Lamanša da zaneme o tim dokazima."

S tim da se rok iz oktobra 2024. nazire, upozorio je: "Sat otkucava i ta pitanja moraju hitno da se reše".

EES je izazvao sve veće kritike, ali Evropska komisija ostaje pri stavu da jačanje bezbednosne i granične kontrole nadmašuje izazove adaptacije koje predstavljaju transportna tela.

Ogromna šema prikupljanja podataka trebalo bi da bude pokrenuta po planu za 20 meseci.

Odricanja od ETIAS-a ne nude predah

Glavobolje koje se naziru u šemi ulaska/izlaska (EES) preusmerile su pažnju na paralelni evropski program izuzeća od viza za ETIAS.

ETIAS obećava da će delimično automatizovati prikazivanje posetilaca iz preko 60 zemalja koje su sada pošteđene mukotrpnih, skupih zahteva za vize.

Međutim, verzije u razvoju ne daju odgovor na EES granične redove, jer upisnici i dalje moraju da prođu punu biometrijsku registraciju po dolasku na transportne terminale u skladu sa novim propisima o ulasku/izlasku.

Zbog toga će digitalni nomedovi, strani investitori, studenti i drugi gosti dužeg boravka uživati u pogodnostima aplikacije, ali će se naći u zastoju u intenziviranju kontrolnih linija pasoša kao i svi putnici.

Nove barijere predstoje tragačima za boravkom?

Invazivna dubina predloženog prikupljanja podataka EES takođe postavlja pitanje tekuće privlačnosti Evrope za stanovnike koji nisu članice EU, sa ciljem da se uspostave trajnija uporišta unutar Unije.

Dok sistem proučava sve posetioce u granuliranim detaljima na svakom graničnom prelazu, šira optika rizikuje da signalizira dalju sumnju i prepreke za imigrante, a ne za doček na otvorenom.

Stoga, dok publicitet oko brzih odobrenja ETIAS-a ukazuje na podsticanje proširenih globalnih veza, realnost iscrpnog biometrijskog praćenja i praćenja izgleda da će preneti suprotnu poruku.

Raste pritisak za EES Prerazmišljavanje

Sa strašnim prognozama opsežnih redova i ekonomske štete ako EES stupi na snagu kao što je predviđeno za 20 meseci, povećava se pritisak da zvaničnici Evropske komisije organizuju veliki redizajn.

Transportni operateri i lokalni akteri žele da vide duže vreme potencijalnog klijenta za prozivku, bolje prilagođene tehničke sisteme i obećanu opciju za registraciju pre putnika kako bi se ublažila uska grla.

Izostajava takve promene, Ser Keš i drugi su rekli da je sama izvodljivost krajnjeg roka iz oktobra 2024. u ozbiljnoj nedoumici.

Međutim, Komisija još uvek nije javno ukazala na bilo kakav potencijal za odlaganje programa ili pružanje izuzeća kako bi se ublažila tranzicija.